Dubbelbetalning restaurang – så undviker du att bli drabbad vid kortköp

dubbelbetalning restaurang
Dubbelbetalning restaurang? Läs om vad som hände i Örnsköldsvik och hur du undviker att drabbas av felaktiga dragningar vid kortköp.. Foto: AhmadArdity -Pixabay.com
Publicerad:
Uppdaterad:

Restaurangbesök slutade med dubbelbetalning – vad hände egentligen?

Att köpa snabbmat ska vara enkelt och smidigt, men för en kvinna i Örnsköldsvik blev det en oväntat dyr historia. Händelsen inträffade den 17 oktober när hon besökte en lokal restaurang för att stilla hungern. Istället för en snabb måltid slutade besöket med att tre beställningar drogs från hennes konto – trots att hon bara fick en portion mat.

Tekniskt fel ledde till problem

Det var när kvinnan skulle betala för sin snabbmat som något gick snett. Trots att hon endast gjorde en beställning, registrerades tre separata dragningar på hennes bankkonto. Endast en av dessa resulterade i att maten faktiskt levererades till bordet. Händelsen har nu lett till att kvinnan valt att anmäla restaurangen.

Hur kan dubbelbetalning uppstå?

Dubbelbetalning eller flera dragningar vid ett och samma köp är inte helt ovanligt, särskilt när det gäller kortbetalningar och digitala betalningssystem. Tekniska fel, problem med betalterminalen eller avbrott i kommunikationen mellan bank och restaurang kan orsaka att samma transaktion genomförs flera gånger. Det är viktigt att alltid kontrollera sitt kontoutdrag efter ett köp, särskilt om något känns fel vid betalningstillfället. För mer information om vad du kan göra om du råkat betala en faktura två gånger, kan du läsa mer på Konsumentverkets hemsida.

Vad kan du göra om du drabbas?

Om du upptäcker att du har blivit debiterad flera gånger för samma köp bör du i första hand kontakta restaurangen eller butiken där köpet gjordes. Ofta kan de hjälpa till att rätta till felet. Om det inte löser sig kan du vända dig till din bank för att reklamera transaktionen. I vissa fall kan det även vara aktuellt att göra en anmälan till Konsumentverket eller Allmänna reklamationsnämnden. Enligt diskussioner på Flashback kan det vara bra att vänta några dagar, då dubbeldragningar ibland rättas till automatiskt.

Förebygg framtida problem

För att undvika liknande situationer är det bra att alltid spara kvitton och att direkt kontrollera att rätt belopp dragits från kontot. Om du märker att något gått fel, agera snabbt och dokumentera allt som kan vara till hjälp vid en eventuell reklamation.

Faq om dubbelbetalning restaurang

Vad ska jag göra om jag blivit dubbeldebiterad på restaurang?

Kontakta först restaurangen och visa upp ditt kontoutdrag. Om de inte kan hjälpa dig, kontakta din bank för att reklamera transaktionen.

Hur vanligt är det med tekniska fel vid kortbetalning?

Det är relativt ovanligt, men kan inträffa vid störningar i betalterminalen eller nätverket. Kontrollera alltid ditt kvitto och kontoutdrag.

Kan jag få tillbaka pengarna om jag blivit feldebiterad?

Ja, i de flesta fall kan du få tillbaka pengarna genom att reklamera till restaurangen eller banken.

Vart vänder jag mig om varken restaurangen eller banken hjälper?

Du kan göra en anmälan till Konsumentverket eller Allmänna reklamationsnämnden för vidare hjälp.

Rekommenderat för dig