Kundlojalitet i Tyskland och Österrike
Kategori

Loading...

Att bygga stark kundlojalitet är en ovärderlig tillgång för företag, men det är inget som kan tvingas fram genom ensidiga avtalsvillkor. Istället bör det förtjänas genom att erbjuda utmärkta tjänster. En ny studie av ServiceValue, i samarbete med Süddeutsche Zeitung och SZ Institut, har undersökt vilka företag i Tyskland och Österrike som har den högsta kundlojaliteten.
Studien bygger på en omfattande online-undersökning där deltagarna ombads att ange hur stark deras lojalitet är till företag de varit kunder hos under de senaste 12 månaderna. Lojalitet definieras här som en frivillig anknytning, till skillnad från bundenhet som ofta beror på brist på alternativ eller hinder för byte. Deltagarnas omdömen samlades in på en femgradig skala, och ett genomsnittligt värde beräknades för varje företag. De företag som fick över genomsnittliga betyg inom sin bransch tilldelades utmärkelsen “HÖG LOJALITET”. De som presterade ännu bättre fick “MYCKET HÖG LOJALITET”, och de allra bästa i varje bransch fick “HÖGSTA LOJALITET”.
Bland de undersökta företagen i Tyskland toppar EDEKA, LIDL och otto.de listan. Dessa företag har fått utmärkelsen “HÖGSTA LOJALITET” inom sina respektive branscher. Här är några av de bäst rankade företagen:
I Österrike är det livsmedelshandlarna Hofer, LIDL och Sutterlüty Mein Ländlemarkt samt bageriet Resch&Frisch som toppar listan. Här är några av de bäst rankade företagen:
Dr. Claus Dethloff, VD för ServiceValue GmbH, kommenterar: “Om kunder är tvungna att hålla sig till en viss leverantör på grund av ogynnsamma omständigheter, eller om de frivilligt och gärna väljer samma leverantör om och om igen, gör en stor skillnad för leverantören själv. Företag som kan räkna med lojala kunder har en särskilt stabil och hållbar form av kundbindning, vilket också starkt gynnar en hög rekommendationsgrad.”