Handelns tillväxt: en ljusglimt i sommarens ekonomi
Kategori

Loading...
Försäljningen i dagligvaruhandeln visade en svagt positiv tillväxt under juli månad, med en ökning på 6,2 procent jämfört med samma period förra året. Trots att inflationen för livsmedel och alkoholfria drycker fortfarande är hög, på 5,1 procent, uppskattas försäljningsutvecklingen till 1,1 procent enligt Svensk Dagligvaruhandels Dagligvaruindex.
Den positiva utvecklingen i dagligvaruhandeln under juli är anmärkningsvärd med tanke på den fortsatt höga inflationen. Efter flera månader av minskande volymer har mängden sålda varor och tjänster återigen ökat. Detta tyder på en viss återhämtning i konsumenternas köpkraft. Läs mer om hushållens försiktighet och dess påverkan på handeln.
E-handeln fortsätter att växa och visade en ökning på 7,8 procent under juli, vilket överträffade butikshandelns ökning på 6,1 procent. Trots detta utgjorde e-handelns andel av dagligvaruförsäljningen endast 3,0 procent, en minskning jämfört med tidigare månader under året.
“Detta är en vanlig trend under sommaren då konsumenternas köpbeteende är mer spontant”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande. Denna säsongsbetonade förändring i köpbeteende kan förklara den minskade andelen e-handel under sommarmånaderna.
Trots den positiva utvecklingen i juli är framtidsutsikterna för dagligvaruhandeln fortfarande osäkra. Den höga inflationen och förändringar i konsumentbeteende kan påverka försäljningen framöver. Det blir intressant att se hur handeln anpassar sig till dessa utmaningar. Läs mer om handelns framtidstro och de utmaningar som väntar.