Ett år av stark tillväxt på Westfield Mall of Scandinavia med 25 nya butiker
Kategori

Ett år av stark tillväxt på Westfield Mall of Scandinavia med 25 nya butiker
Vår egna summering: Westfield Mall of Scandinavia har under 2025 upplevt en imponerande tillväxt med 25 nya butiksetableringar och en ökning av besöksantalet med över 5 procent jämfört med föregående år. Shoppingcentret befäster därmed sin position som Nordens ledande destination för shopping, mat och upplevelser. Utöver nya butiker har flera stora evenemang och partnerskap bidragit till att locka miljontals besökare.
Ökad besöksfrekvens och försäljningsrekord
Under det gångna året har Westfield Mall of Scandinavia noterat de högsta försäljningssiffrorna någonsin, samtidigt som besöksantalet ökat med mer än 5 procent jämfört med 2024. Denna utveckling visar på en stark efterfrågan och ett växande intresse för shoppingcentret som en samlingsplats för både shopping och upplevelser.
25 nya butiker och restauranger stärker utbudet
Under 2025 har totalt 25 nya butiker, pop-ups och restauranger öppnat i köpcentret. Sortimentet spänner över flera kategorier såsom mode, skönhet, inredning, mat och teknik. Bland nykomlingarna finns internationellt erkända varumärken som Bershka, Swarovski, Aim’n och New Balance inom mode, samt Sushi Yama och Kebab Dudes inom mat och dryck. Även IKEA har etablerat sig i centret, vilket breddar utbudet ytterligare.
Starka evenemang och partnerskap bidrar till tillväxten
Westfield Mall of Scandinavia har under året arrangerat flera stora evenemang som världens största UF-mässa och Nordens största öppna gamingfestival, Gaming Generations. Dessutom har samarbeten med bland annat Sveriges Olympiska Kommitté och Stockholm Fashion Week förstärkt centrumets attraktionskraft. Planer finns även för Olympiafestivalen i samband med de Olympiska spelen i Milano/Cortina 2026.
Westfield Rise – en drivkraft bakom framgången
Unibail-Rodamco-Westfields interna byrå, Westfield Rise, har spelat en viktig roll i att skapa strategiska samarbeten och minnesvärda upplevelser som engagerar besökare och bidrar till långsiktig tillväxt. Genom partnerskap med stora varumärken som Amazon Prime, Disney och L’Oréal har köpcentret kunnat erbjuda unika upplevelser utöver traditionell shopping.
Framtida etableringar och fortsatt utveckling
Fler etableringar är planerade, däribland McDonald’s som öppnar den 27 november 2025 och Five Guys under 2026. Westfield Mall of Scandinavia fortsätter därmed att utvecklas och anpassa sitt utbud för att möta kundernas behov och förväntningar.
Analys: En modell för framtidens köpcentrum
Westfield Mall of Scandinavias framgång under 2025 visar på vikten av att kombinera ett brett och attraktivt butikssortiment med starka upplevelsebaserade inslag och strategiska partnerskap. Genom att erbjuda mer än bara shopping skapar centret en destination som lockar besökare från hela Sverige och stärker sin position i en konkurrensutsatt marknad. Denna modell kan ses som en vägledande strategi för köpcentrum som vill förbli relevanta i en tid av förändrade konsumentbeteenden.
FAQ
Hur många nya butiker har öppnat på Westfield Mall of Scandinavia under 2025?
Totalt 25 nya butiker, pop-ups och restauranger har öppnat under året.
Vilka typer av butiker har tillkommit?
Utbudet inkluderar mode, skönhet, inredning, mat och teknik med varumärken som Bershka, IKEA och Sushi Yama.
Vilka evenemang har arrangerats under året?
Evenemang som världens största UF-mässa och Nordens största öppna gamingfestival Gaming Generations har hållits.
Vilka framtida öppningar är planerade?
McDonald’s öppnar den 27 november 2025 och Five Guys planeras öppna under 2026.
Vad är Westfield Rise?
Westfield Rise är Unibail-Rodamco-Westfields interna byrå som arbetar med media, varumärkespartnerskap och datalösningar för att skapa engagerande upplevelser.




















