Ungdomars sociala medier detox med ny låt
Kategori

Ungdomars sociala medier detox: En ny låt förändrar flödet
Detoxify: Ett initiativ för positiv förändring
Spela låten, låt mobilen lyssna och se hur du kan påverka ditt flöde i sociala medier. Det är idén bakom the Algorithm cleansing song, som den senaste tiden spridit sig snabbt bland unga på TikTok och Instagram. Låten är en del av Detoxify, ett initiativ för att hjälpa unga att själva styra vad som visas i deras flöde. Bakom Detoxify står Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän i samarbete med artisten Dotter.
Sångens kraft: Styr mobilen med röststyrning
Med hjälp av den inbyggda röststyrningen kan iPhone styras med tal, eller varför inte… sång? Som en del av Länsförsäkringar Göteborg och Bohusläns arbete med att förebygga och minska psykisk ohälsa bland unga, släpper man nu en unik och nyproducerad låt tillsammans med folkkära artisten Dotter.
Genom att låta telefonen lyssna på låten med röststyrningen påslagen, styrs telefonen på Instagram eller TikTok av den specialskrivna texten. Resultatet blir ett flöde som visar mer positivt innehåll, som söta djur och vacker natur. En enkel detox, med syftet att få unga att reflektera över sin egen påverkan över flödet i sociala medier.
Forskning och expertis: Psykologiprofessor Lisa Thorells insikter
Psykologiprofessor Lisa Thorell forskar på unga och sociala medier. Hon konstaterar att unga riskerar att påverkas av osunda kroppsideal på sociala medier, där extremt innehåll får spridning eftersom de väcker engagemang. Hon menar att situationen i sociala medier blir sämre och sämre, med mer extrema och ouppnåeliga ideal.
– I vår forskning har vi sett att unga själva upplever att deras självkänsla påverkas väldigt negativt av sociala medier. Men vi kan inte helt ta bort sociala medier, så nu måste vi göra det bästa av situationen. Att vara medveten om att man själv kan välja vad man ser, är ett sätt att ta kontrollen, säger Lisa Thorell, professor i utvecklingspsykologi vid Karolinska Institutet.
Detoxify: Ett ansvarstagande initiativ
Detoxify innefattar också ett informationsmaterial för föräldrar och andra vuxna, som även kommer att användas av idrottsklubbar och ungdomsföreningar runt om i Göteborg och Bohuslän.
– När algoritmerna på sociala medier skapar en miljö som skadar ungas självkänsla och skapar osunda kroppsideal, ser vi som kundägt och lokalt bolag det som vårt ansvar att agera. Genom Detoxify vill vi visa att man med enkla medel kan påverka vad man ser i sociala medier, säger Lisa Bragée, hållbarhetsansvarig på Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän.
Tidigare insatser och framtida mål
Initiativet Detoxify är en del i Länsförsäkringar Göteborg och Bohusläns mångåriga arbete för att stärka ungas psykiska hälsa och hjälpa unga att växa upp trygga, starka och med tro på sig själva. Bland de tidigare uppmärksammade insatserna finns Laika 13 – AI-tonåringen som är uppvuxen i sociala medier och som ”mött” hundratals skolungdomar i Västra Götaland för att initiera samtal om sociala medier.
Tre tips för att detoxa ditt flöde
Välj bort
Avfölj konton och blockera innehåll som får dig att må dåligt eller känna dig otillräcklig. Algoritmerna registrerar varje interaktion, så var selektiv med vad du engagerar dig i.
Fyll på
Sök aktivt upp innehåll och konton som inspirerar, uppmuntrar och får dig att må bra. Du har makten att påverka vad du exponeras för.
Tänk till
Fundera över vilket innehåll och vilka kommentarer du själv bidrar med. Du bidrar till andras flöden, så var den positiva förändring du själv vill se.
FAQ
Vad är syftet med Detoxify?
Syftet är att hjälpa unga att själva styra vad som visas i deras sociala medieflöden för att minska negativ påverkan på deras självkänsla.
Hur fungerar the Algorithm cleansing song?
Låten styr telefonens flöde genom röststyrning, vilket leder till mer positivt innehåll i sociala medier.
Vilka står bakom initiativet?
Detoxify är ett samarbete mellan Länsförsäkringar Göteborg och Bohuslän och artisten Dotter.