Tekniska problem: försvunna pengar hos Avanza skapade oro
Under tisdagsmorgonen drabbades nätbanken Avanza av oväntade tekniska problem som fick många kunder att reagera med oro. Flera användare upptäckte att deras konton visade felaktiga saldon eller till och med tomma konton, vilket ledde till att många trodde att deras sparpengar var försvunna. Problemen uppstod under natten och fortsatte in på morgonen, vilket sammanföll olyckligt med öppningen av Stockholmsbörsen. Strul med försvunna pengar hos Avanza löst.
Försvunna pengar – ett visningsfel
Avanza gick snabbt ut och förklarade att det handlade om ett visningsfel, inte att pengar faktiskt hade försvunnit. Trots detta var det många kunder som hann bli oroliga innan felet rättades till. Dessutom var det tillfälligt omöjligt att lägga ordrar under börsens första halvtimme, vilket ytterligare ökade frustrationen bland användarna. Avanza problem: När tekniken sviker och saldot försvinner – vad hände?
Snabb lösning men återkommande teknikproblem
Enligt Gustaf Unger på Avanza var ambitionen att lösa problemen innan börsen öppnade, men det dröjde ytterligare några minuter in på handelsdagen innan allt fungerade som det skulle. “Jag har inte hundraprocentiga bilden, men orderläggningen ska vara påslagen och saldona visas korrekt,” sade Unger till TT klockan 9.30. Han ville dock inte gå in på detaljer om orsaken, men nämnde att en underleverantör var inblandad.
Teknisk skuld och varumärkesrisk
Sverre Linton, chefsjurist på Aktiespararna, påpekade att Avanza inte är ensamma om att drabbas av teknikstrul, men att banken fått ett rykte om sig att ha återkommande problem. “Man skulle kunna säga att de har en teknikskuld. De skulle nog behöva lägga resurser på att göra systemen mer robusta. Det är små men pinsamma misstag,” sade Linton. Han varnade också för att varumärkesskadan kan bli betydande om problemen fortsätter under längre tid.
Vad kan kunder göra vid tekniska problem?
För kunder som drabbas av tekniska problem hos sin bank är det viktigt att hålla sig lugn och invänta information från banken. Ofta handlar det om tillfälliga visningsfel snarare än att pengar faktiskt försvunnit. Att kontakta kundtjänst och följa bankens officiella kanaler är det bästa sättet att få aktuell information.
Faq om försvunna pengar hos Avanza
Varför visades fel saldo på mitt Avanza-konto?
Det berodde på ett tekniskt visningsfel hos Avanza, inte att pengar faktiskt försvunnit.
Kunde jag lägga ordrar under störningen?
Nej, orderläggningen låg nere under börsens första halvtimme men fungerade igen kort därefter.
Hur ofta drabbas Avanza av tekniska problem?
Enligt Aktiespararna har Avanza haft återkommande teknikproblem, men de är inte ensamma om detta bland banker.
Vad ska jag göra om mitt saldo ser fel ut?
Vänta på information från banken och kontakta kundtjänst om du är orolig. Ofta är det bara ett tillfälligt fel.








