Så undviker du Black Friday-fällorna
Kategori

Så undviker du Black Friday-fällorna med Riggat
Black Friday och den alltmer populära Black Week närmar sig snabbt, och med dem kommer en våg av “fantastiska” reor och kampanjer som lockar oss till att shoppa mer än vi kanske borde. Men om något verkar för bra för att vara sant, är det ofta just det. Bakom de lockande priserna döljer sig ofta fällor: fejkade “ordinariepriser” och produkter av låg kvalitet som i slutändan varken gynnar din plånbok eller miljön. Hur kan vi som konsumenter navigera bland vilseledande reklam, oärliga försäljningstrick, bluffreor, obegripliga avtal och dyra avbetalningar?
Jan Bertofts insikter i Riggat
Vi lever i en tid där det nästan blivit ett heltidsjobb att vara konsument. I den nya boken Riggat! Så undviker du köpfällorna avslöjar konsumentexperten Jan Bertoft hur marknaden manipulerar oss att köpa mer än vi tänkt oss – och hur vi kan ta tillbaka kontrollen. Det handlar om att gå från vanmakt till konsumentmakt.
Utmaningar för dagens konsumenter
Jan Bertoft förklarar: “Allt fler krav läggs på att konsumenter ska göra kloka val både för den egna plånboken och för planeten. Men mycket är riggat och styr fel – alltifrån varors placering i affären och luriga trix på nätet till rena bedrägerier. Avtalen är många och obegripliga, kundtjänster går inte att nå. Det finns en brist på konsumentperspektiv både från politiker och affärsliv, vilket ofta gör det dyrt att vara fattig. Vi behöver bättre regler, strängare kontroll, mer utbildning och folkbildning samt starka konsumentröster.”
En viktig bok för konsumenter
Pelle Andersson, förläggare på Ordfront förlag, säger: “När tiderna är svåra och klyftorna ökar passar ju ofta de fulaste fiskarna på att lura konsumenterna. Riggat är en bra hjälp till att undvika de värsta bluffarna som matvarukedjor, telefonsäljare, nätjättar, banker och andra systematiskt sysslar med. Det är en viktig bok i väntan på politiska beslut som stärker konsumenten.”
Jan Bertofts erfarenhet
Med fyra decennier i frontlinjen – som presschef på Konsumentverket, chefredaktör för testtidningen Råd & Rön och senast generalsekreterare för Sveriges Konsumenter – är Jan Bertoft en av Sveriges mest erfarna röster i konsumentdebatten. I Riggat! ger han inte bara handfasta tips och råd om att undvika köpfällor, påstridiga telefonförsäljare och lurig reklam utan också en bredare bild av hur konsumentens ställning försvagas och hur vi kan bygga ett starkare skydd tillsammans.
Utgivning och kontakt
Boken Riggat! ges ut den 15 oktober och recensionsdagen är den 6 november. För recensionsexemplar eller mer information, kontakta Sofia Gustafsson på sofiag@ordfrontforlag.se eller ring 070-410 20 83. För direktkontakt med Jan Bertoft, ring 070-7977987.
Om Ordfront förlag
Ordfront förlag är ett oberoende bokförlag som ger ut samhällsdebatt, historia, kulturhistoria, samt handböcker i skrivandets hantverk, demokrati och folkbildning – och förstås högkvalitativ skönlitteratur.
FAQ
- Vad handlar boken Riggat! om? Boken handlar om hur konsumenter kan undvika köpfällor och ta tillbaka kontrollen över sina köpbeslut.
- Vem är Jan Bertoft? Jan Bertoft är en erfaren konsumentexpert med en lång karriär inom konsumentfrågor i Sverige.
- När ges boken ut? Boken ges ut den 15 oktober.
- Hur kan jag få tag på ett recensionsexemplar? Kontakta Sofia Gustafsson på Ordfront förlag för mer information.