Avanza orderproblem: När tekniken sätter stopp för handeln och lösningen kommer snabbt

Avanza orderproblem
Avanza orderproblem skapade oro bland kunderna, men efter 20 minuter kunde handeln återupptas. Läs om vad som hände och hur du kan agera vid tekniska störn. Foto: 3844328 -Pixabay.com
Publicerad:
Uppdaterad:

Avanza orderproblem: När tekniken sätter stopp för handeln

Tekniska utmaningar hos Avanza

Under tisdagsmorgonen den 9 december 2025 möttes många Avanza-kunder av en oväntad överraskning. Kontona visade plötsligt nollsaldo och det gick inte att lägga några order vid börsens öppning. Händelsen skapade oro bland användarna, särskilt eftersom Avanza är en av Sveriges största nätmäklare och många förlitar sig på plattformen för sin dagliga handel. Enligt Teknikstrul hos Avanza – order gick inte att lägga var detta ett visningsfel som påverkade många användare.

Snabb lösning på orderproblem

Problemet var dock av övergående natur. Efter drygt 20 minuters handel kunde Avanza meddela att tekniska problemen var åtgärdade och att det återigen gick att lägga order som vanligt. Händelsen visar hur beroende dagens investerare är av fungerande digitala tjänster och hur snabbt en störning kan påverka både privatpersoner och marknaden. För mer information om vad som kan orsaka sådana problem, se Varför gick inte min order till avslut? | Frågor och svar.

Hur påverkas användarna?

För många kunder innebar orderproblemet en stressig start på dagen. Att inte kunna agera på marknaden när den öppnar kan få konsekvenser, särskilt vid snabba kursrörelser. Även om Avanza snabbt löste situationen, påminner incidenten om vikten av att ha beredskap för tekniska störningar – både för nätmäklare och investerare. Enligt Avanza problem: När tekniken sviker och saldot försvinner – vad hände? var det många kunder som upplevde att deras kontosaldon visade noll eller felaktiga belopp.

Avanza och framtida säkerhet

Efter händelsen har Avanza försäkrat sina kunder om att de arbetar kontinuerligt med att förbättra sina system och minimera risken för liknande problem i framtiden. För investerare är det klokt att hålla sig uppdaterad om eventuella driftstörningar och att ha en plan för hur man agerar om tekniken sviker. För mer information om hur Avanza hanterar avvikande order, se Avvikande order | Frågor och svar.

Faq om Avanza orderproblem

Vad hände hos Avanza på morgonen den 9 december 2025?

Avanza drabbades av tekniska problem som gjorde att kunder inte kunde lägga order och vissa såg nollsaldo på sina konton.

Hur länge var orderfunktionen nere?

Problemet varade i drygt 20 minuter innan det löstes och handeln kunde återupptas.

Hur kan man skydda sig mot liknande tekniska problem?

Det är svårt att helt skydda sig, men att följa driftinformation och ha en plan för alternativa åtgärder kan vara klokt.

Påverkades alla Avanza-kunder?

Många kunder rapporterade problem, men det är oklart om samtliga användare drabbades lika hårt.

Rekommenderat för dig