Utmärkt service hos Service-Champions Schweiz
Kategori

Utmärkt service hos Service-Champions Schweiz
Service-Champions Schweiz har återigen utvärderat vilka företag som erbjuder den bästa servicen enligt kunderna. Denna årliga undersökning, genomförd av ServiceValue, har nu nått sitt elfte år och omfattar 639 företag från 58 olika branscher. Resultaten visar vilka företag som verkligen sticker ut när det gäller kundservice.
Metod för utvärdering
Undersökningen bygger på kundernas egna upplevelser av service under de senaste tre åren. Genom att använda Service Experience Score (SES) omvandlas kundernas omdömen till procentuella värden, vilket gör det möjligt att jämföra företag och branscher. Företag med en betydligt högre SES än genomsnittet belönas med guld-, silver- eller bronsplaceringar. Dessutom utses 58 branschvinnare baserat på deras SES.
Topprankade företag
MANOR toppar listan över alla 639 företag, följt av sportbutikerna STÖCKLI och OCHNER Sport. Bland de 25 bästa branschvinnarna finns också företag som orellfüssli inom bokhandel och BOAS SWISS HOTELS inom hotellkedjor. Dessa företag har visat sig erbjuda exceptionell service enligt kundernas bedömningar.
Branschvinnare och deras SES
Branschvinnare | Företags-SES | Bransch |
---|---|---|
MANOR | 79,4% | Varuhus |
STÖCKLI | 79,2% | Sportbutiker |
orellfüssli | 77,8% | Bokhandel |
BOAS SWISS HOTELS | 77,4% | Hotellkedjor |
Zürcher Kantonalbank | 77,2% | Kantonalbanker |
Acer | 77,1% | Underhållningselektronik |
Baloise | 77,1% | Livförsäkringar |
Swisscom | 77,0% | Telekommunikation |
CKW | 76,9% | Elleverantörer |
LANDI Laden | 76,7% | Trädgårdscenter |
sympany | 76,6% | Bilförsäkringar |
ALDI SUISSE | 76,5% | Livsmedelsdetaljhandel |
schubiger möbel | 76,5% | Möbelbutiker |
Allianz (Suisse) / ELVIA | 76,4% | Rättsskyddsförsäkringar |
Visana | 76,4% | Sjukförsäkringar |
Baloise | 76,2% | Hem- och ansvarsförsäkringar |
ALDI SUISSE TOURS | 76,2% | Researrangörer |
Hans Eisenring KÜCHENBAU | 75,9% | Kökstudior |
planova | 75,8% | Personalservice |
WALDER | 75,8% | Skohandel |
Neuroth | 75,7% | Hörsystemakustiker |
CHRIST | 75,6% | Bijouterier |
DEGIRO | 75,5% | Online-mäklare |
fensterversand.ch | 75,4% | Fönster & Dörrar |
HARTL HAUS | 75,3% | Färdighus |
Expertkommentar
Dr. Claus Dethloff, VD för ServiceValue GmbH, kommenterar: “Hur bra en service upplevs beror också på kundens förväntningar och aktuella sinnesstämning. Företag med hög kundorientering agerar därefter genom att interagera både emotionellt och kognitivt förstående, vilket ofta ger det lilla extra ur kundens perspektiv.”
Bakgrundsinformation
Undersökningen “Service-Champions” genomförs i Schweiz, Österrike och Tyskland med vetenskapligt stöd från Goethe-Universität Frankfurt am Main. I Schweiz listas 100 företag i guld-, silver- och bronskategorier, och 58 branschvinnare utses separat.
FAQ
- Vad är Service Experience Score (SES)? SES är ett mått som omvandlar kundernas serviceupplevelser till procentuella värden för jämförelse.
- Hur många företag deltog i undersökningen? Totalt 639 företag från 58 branscher deltog.
- Vilket företag toppade listan? MANOR toppade listan med en SES på 79,4%.