Teknikslöseri i skolans källare – när digitala satsningar går fel
Hundratusentals kronor i teknik samlade damm
Det som skulle bli en storsatsning på e-sport och digital utveckling på Värner Rydénskolan i Malmö förvandlades till ett exempel på teknikslöseri. Playstation 5-konsoler, gaming-skärmar och Ipads till ett värde av över 600 000 kronor blev liggande ouppackade i skolans källare – och väckte stark kritik internt.
Bakgrunden till inköpen
Skolledningen ville skapa en e-sportakademi och köpte in 40 Playstation 5 och lika många gaming-skärmar för cirka 320 000 kronor. Men när satsningen väl startade två år senare var intresset bland eleverna lågt – endast tolv anmälde sig. Det specialinredda rummet behövde bara sex konsoler och sex skärmar. Två konsoler gick till fritids, två till leverantören Playr för undervisning på annan plats, men resten blev kvar i källaren.
Ipads och annan utrustning blev också liggande
Utöver spelutrustningen köpte skolan 70 Apple Ipads för 290 000 kronor, avsedda för personalen. Även dessa blev liggande oanvända. En intern rapport från grundskoleförvaltningen kallade hanteringen för “förkastlig” och menade att utrustningen borde ha omfördelats till andra skolor eller verksamheter.
Inventering avslöjade fler brister
Vid en inventering upptäcktes att flera datorer, Chromebooks, skärmar, mobiltelefoner och slöjdmaskiner saknades eller inte fanns med på listorna över stöldbegärlig egendom. En del utrustning återfanns, annat var borta eller felaktigt listad. Skolans rektor Johanna Thuvesson förklarade att arbetet med att uppdatera inventarielistorna pågår och att viss utrustning nu erbjuds andra skolor.
För att undvika liknande situationer kan skolor dra lärdom av andra utbildningsinstitutioner som erbjuder kurser på helger och skollov för att bättre utnyttja teknik och resurser.
Ekonomichefens kommentar
Nedim Buric, ekonomichef på grundskoleförvaltningen, betonade vikten av att använda skattepengar ansvarsfullt. Han menade att det är ovanligt att så mycket teknik blir liggande ouppackad under flera år och att skolan nu uppmanats att lämna tillbaka utrustningen för omfördelning.
Vad händer nu?
Skolan arbetar med att rätta till inventarielistorna och undersöka om något försvunnit på otillbörligt sätt. Om utrustning inte återfinns kan det bli aktuellt med polisanmälan. Samtidigt har förvaltningen börjat erbjuda oanvänd teknik till andra skolor och fritidshem för att undvika framtida slöseri.
En annan möjlighet för skolor att effektivt använda teknik är att investera i laserskärare inom skol- och utbildningsverksamhet, vilket kan ge elever praktiska färdigheter i modelltillverkning och design.
Faq om teknikslöseri i skolan
Hur mycket teknik blev liggande oanvänd?
Totalt handlade det om Playstation 5, gaming-skärmar och Ipads till ett värde av över 600 000 kronor.
Varför användes inte utrustningen?
Intresset för e-sportprogrammet blev mycket lägre än väntat och personalen använde inte Ipadsen som köptes in.
Vad görs för att undvika liknande situationer?
Skolan uppdaterar sina inventarielistor och förvaltningen ser till att oanvänd utrustning omfördelas till andra verksamheter.
Har någon utrustning försvunnit?
Vid inventeringen saknades vissa datorer, skärmar och mobiltelefoner. Skolan undersöker nu om något försvunnit på otillbörligt sätt.
Kan andra skolor få ta del av utrustningen?
Ja, delar av den oanvända tekniken erbjuds nu till andra skolor och fritidshem i Malmö.








