Sveriges flygtillgänglighet: En utmaning för framtiden
Kategori

Loading...
Sedan pandemins början har Sveriges flygtillgänglighet upplevt den största nedgången i Europa. Enligt en sammanställning av Stockholms Handelskammare har Sveriges tillgänglighet, mätt med ACI Europes index, minskat med 32 procent sedan 2019. Detta står i kontrast till flera andra europeiska länder som har återhämtat sig betydligt bättre.
Arlanda flygplats, en av Sveriges största, har särskilt drabbats. I ACI:s senaste jämförelse av europeiska storflygplatser rankas Arlanda på plats 19, vilket är fem placeringar efter Kastrup. Arlandas totala tillgänglighet är 19 procent lägre än Kastrups, vilket indikerar en minskning i antalet förbindelser och möjligheter till effektiva byten.
För ett exportberoende land som Sverige, där Stockholm fungerar som en tillväxtmotor, är denna minskning i flygtillgänglighet ett strategiskt hinder. Daniella Waldfogel, vd på Stockholms Handelskammare, betonar vikten av att förbättra tillgängligheten för att stödja Stockholms växande start-up-scen.
Stockholms Handelskammare uppmanar regeringen att snabbt implementera förslagen från Arlandautredningen, ledd av Peter Norman. Utredningen föreslår bland annat att avskaffa stationsavgiften för pendeltåget till Arlanda och öka antalet tågavgångar. Dessa åtgärder skulle kunna göra Arlanda mer tillgängligt och stärka Sveriges konkurrenskraft.
Genom att genomföra dessa åtgärder kan Sverige återta förlorad mark och förbättra sin position i förhållande till sina nordiska grannar. Det är avgörande att Sverige agerar snabbt för att inte halka efter ytterligare.