Svenska brandflygplan bekämpar jättebränder
Kategori

Svenska brandflygplan i kampen mot Europas jättebränder
Bränderna i sydvästra Europa fortsätter att härja och i Portugal deltar en svensk grupp med två brandflygplan i släckningsarbetet. Denna insats är en del av EU:s beredskapsinsats och leds av Magnus Eriksson från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap. “Det här är gigantiskt. Det här har vi aldrig upplevt i Sverige,” säger Eriksson.
Enorma bränder kräver internationell insats
Branden som startade den 13 augusti har en omkrets på 28,5 mil och täcker 71 300 hektar. Trots att mycket av arbetet handlar om att snabbt släcka nya småbränder, är det en utmaning att hantera de två aktiva bränderna som nu rasar. Under torsdagen upptäcktes 80 nya bränder, där alla utom en släcktes inom 90 minuter.
Vädret försvårar släckningsarbetet
Med en klarblå himmel och temperaturer på 34 grader får brandbekämparna lite hjälp av vädret. “Det är ett högtryck som ligger här fortfarande. Men på söndag kan det faktiskt bli lite regn,” säger Eriksson. Totalt deltog 1 800 brandmän och 615 brandbilar i släckningsarbetet på torsdagen, och 52 luftburna uppdrag genomfördes.
Svenska piloter i frontlinjen
Jostein Eriksen, en av de svenska piloterna, flög ett av brandflygplanen från Bulgarien där de tidigare hjälpte till. “Det är lärorikt för oss som flyger i Sverige,” säger han. När larmet ljuder på flygplatsen ska han vara i luften tio minuter senare, vilket är en betydligt kortare inställelsetid än de 180 minuter han är van vid från Skavsta flygplats.
Effektiva vattenbombningar
De fyra planen fyller sina tankar med vatten från en närliggande damm innan de släpper tre ton vatten vardera över lågorna. “Då är det i princip färdigt,” säger Eriksen. “Men vi släcker inte i första hand, utan lägger vatten för att dämpa. Då blir det lättare för brandmännen på marken att släcka.”
Utmanande och riskfyllt arbete
Arbetet är inte riskfritt och kräver att piloterna har rätt hastighet och motorkraft samt anpassar sig till höjden och undviker att flyga in i skymmande rök. “Det är inte som att flyga för SAS eller Norwegian, där man flyger A till B och kan slappna av. Här är det manuell flygning hela tiden,” säger Eriksen.
Fakta om RescEU
RescEU är EU:s strategiska reserv som kan sättas in vid katastrofer. MSB har upphandlat de fyra svenska flygplanen av Saab, som är anslutna till RescEU. EU bekostar därmed merparten av planen som Sverige står som värd för. EU planerar att köpa in tolv helt nya flygplan som ska placeras i Portugal, Spanien, Frankrike, Italien, Kroatien och Grekland, och som ska vara beredda från 2028.
FAQ
- Vad är RescEU? RescEU är EU:s strategiska reserv för katastrofinsatser.
- Hur många svenska flygplan deltar i insatsen? Två svenska brandflygplan deltar i insatsen i Portugal.
- Vilka länder kommer att få nya flygplan från EU? Portugal, Spanien, Frankrike, Italien, Kroatien och Grekland kommer att få nya flygplan från EU.