Skolfrånvaro efter höstlovet: Lena Skogholm förklarar
Kategori

Skolfrånvaro efter höstlovet: Lena Skogholm avslöjar orsakerna
Efter höstlovet upplever många elever en ökad skolfrånvaro, vilket kan verka motsägelsefullt efter en period av vila. Enligt beteendevetaren och författaren Lena Skogholm, som nyligen släppt boken Varför elever beter sig som de gör, finns det flera orsaker till detta fenomen. Hon förklarar att den unga hjärnan kan bli överbelastad efter en lång period av ansträngning, och när kroppen äntligen får vila, kan det bli svårt att återvända till skolans krav.
Den unga hjärnans utmaningar
Skogholm beskriver hur många elever kämpar på ren vilja under skolåret, men när höstlovet ger en paus, säger kroppen ifrån. “För att kunna hjälpa dessa elever behöver vi förstå vad som faktiskt händer i hjärnan när den unga hjärnan blir överbelastad,” säger Skogholm. Hon betonar vikten av att skolpersonal och vårdnadshavare samarbetar för att hantera problematisk skolfrånvaro.
Statistik och utmaningar
Antalet “hemmasittare” i Sverige ligger nu på cirka 18 000 elever, vilket är fler än invånarna i Lysekil. Dessutom avslutade 28 procent av grundskoleeleverna vårterminen 2024 utan fullständiga betyg. Enligt Diskrimineringsombudsmannens rapport 2025 har upp till 75 procent av dessa elever en funktionsnedsättning, vilket ofta leder till diskriminering och brist på stöd i skolan.
Behovet av smartare strategier
I den offentliga debatten hörs ofta rop på hårdare tag, men Skogholm argumenterar för att det behövs smartare strategier. Hon menar att förståelse för den unga hjärnan och dess biologiska program kan ge lärare verktyg för att skapa en bättre lärmiljö. “Det är inte hårdare tag som behövs, utan smartare tag,” säger hon.
Praktiska lösningar i klassrummet
Skogholms bok erbjuder insikter i hur lärare kan använda kunskap om hjärnan för att förebygga konflikter och stärka relationer. Hon betonar vikten av ett aktivt ledarskap och relationsbyggande i klassrummet, vilket också stöds av en metaanalys från Skolforskningsinstitutet 2021.
En bok för alla som arbetar med unga
Christian Persman, utbildningsledare vid Karlstads universitet, anser att Skogholms bok borde vara obligatorisk läsning för alla som arbetar med barn och ungdomar. Parallellt med denna bok lanserar Skogholm även Så funkar din tonårshjärna, riktad till ungdomar från 13 år och uppåt, för att främja psykisk hälsa och förståelse för hjärnans funktioner.
Om författaren
Lena Skogholm har över 25 års erfarenhet som beteendevetare och pedagog. Hon har tidigare skrivit succéböcker som Bemötandekoden och Koden till tonårshjärnan, och är en eftertraktad föreläsare.
FAQ
- Varför ökar skolfrånvaron efter höstlovet? Många elever upplever att deras hjärnor blir överbelastade efter en lång period av ansträngning, vilket gör det svårt att återvända till skolan efter lovet.
- Vad föreslår Lena Skogholm för att hantera skolfrånvaro? Hon föreslår smartare strategier som bygger på förståelse för den unga hjärnan och dess biologiska program.
- Vilka är målgrupperna för Skogholms nya böcker? Varför elever beter sig som de gör riktar sig till skolpersonal och vårdnadshavare, medan Så funkar din tonårshjärna är för ungdomar från 13 år och uppåt.