Plånboken styr svensk konsumtion
Kategori

Loading...
Återhämtningen i den svenska ekonomin har under 2025 gått långsammare än förväntat. En ny undersökning från Länsförsäkringar och Verian visar att det är hushållens ekonomi, snarare än oro för omvärldsläget, som är den främsta bromsklossen för konsumtionen.
Enligt undersökningen är det inte det osäkra omvärldsläget som håller tillbaka konsumtionen i första hand. Alexandra Stråberg, chefekonom på Länsförsäkringar, säger: “Det är inte det osäkra omvärldsläget som håller tillbaka konsumtionen i första hand. Vår mätning bekräftar att mer måste göras för att stötta hushållens ekonomi.”
Undersökningen ställde frågan: “Vad skulle få dig att öka din konsumtion?” Resultatet är tydligt: 93 procent av de tillfrågade uppger att högre lön, lägre skatt eller sänkt ränta skulle få dem att öka sin konsumtion. Endast en femtedel menar att minskad oro för det säkerhetspolitiska läget skulle påverka deras konsumtionsvilja.
Trots att debatten ofta lyfter fram det osäkra omvärldsläget som en förklaring till hushållens försiktighet, visar undersökningen att detta har begränsad betydelse för svenskarnas konsumtionsmönster. “Endast en femtedel av svenskarna anger att minskad oro för världsläget skulle få dem att konsumera mer. Plånboksfrågorna väger betydligt tyngre,” säger Alexandra Stråberg.
Trots att Riksbanken har sänkt styrräntan från 4 till 1,75 procent och regeringen infört finanspolitiska stödåtgärder, har det hittills inte varit tillräckligt för att få fart på konsumtionen. Men penningpolitikens effekt byggs upp långsamt och den lägre räntan tillsammans med nästa års budget skapar en märkbar ljusning för hushållen. “Vår undersökning visar att varannan svensk skulle öka sin konsumtion om räntan eller skatten sänktes. Räntan har sänkts markant och nu växlar dessutom finanspolitiken upp. Det ger skäl att tro att konsumtionen successivt tar bättre fart. Sammantaget handlar det om en försenad återhämtning – inte en utebliven,” säger Alexandra Stråberg.
Makromätaren genomförs kvartalsvis av Verian på uppdrag av Länsförsäkringar. Undersökningen baseras på 1 064 intervjuer med den svenska allmänheten (18–84 år) under perioden 9-11 september 2025.