Övertro bakom ratten: bilisters självförtroende
Kategori

Loading...

En ny undersökning från Compricer avslöjar ett klassiskt psykologiskt fenomen bland svenska bilister: övertro. Hela 93 procent av förarna anser att de kör lika bra (60%) eller bättre (33%) än genomsnittet – en matematisk omöjlighet. Självbilden varierar dock kraftigt beroende på kön, ålder, inkomst, var man bor och vilket bilmärke man kör.
Undersökningen visar på tydliga könsskillnader. 41 procent av männen anser att de kör bättre än genomsnittet, medan endast 25 procent av kvinnorna delar den uppfattningen. Skillnaden antyder att män generellt har en högre tilltro till sin körförmåga oavsett om det speglar verkligheten eller inte.
Bland förare i åldern 18 – 24 år anser nästan hälften (48%) att de kör bättre än genomsnittet, en tydlig indikation på den självsäkerhet som ofta kännetecknar yngre bilister. Det speglar ett klassiskt psykologiskt mönster där yngre personer i högre grad tenderar att överskatta sin egen förmåga.
Även ekonomin verkar påverka hur vi ser på vår skicklighet bakom ratten. Bland personer med en hushållsinkomst på över 700 000 kronor per år uppger 40 procent att de kör bättre än genomsnittet – klart fler än de i inkomstspannet 100 000 – 700 000 kronor, där självförtroendet är betydligt lägre.
Stockholmarna toppar listan på högt självförtroende. 44 procent av de som anser sig köra bäst bor i huvudstaden, medan Småland (29%) och övre Norrland (28%) sticker ut som regionen med lägst självförtroende eller kanske mest självdistans.
Bilmärket verkar också ha en stark koppling till självbilden: 54 procent av BMW-förarna anser sig köra bättre än genomsnittet. Även Skoda (52%) och Mercedes-förare (51%) utmärker sig som självsäkra grupper. I motsatt ände hittar vi Suzuki (17%) och Hyundai-förare (16%) som är betydligt mer ödmjuka i sin självbild.
Att så många anser sig köra bättre än genomsnittet är ett klassiskt exempel på övertro, en kognitiv snedvridning där människor tenderar att överskatta sin förmåga, särskilt inom områden som är svåra att mäta objektivt, som bilkörning. Det kan få allvarliga konsekvenser i trafiken där överskattad skicklighet riskerar att leda till vårdslöshet och farliga beslut. Ett exempel på hur övertro kan påverka säkerheten är Tesla-dödsfall där säkerhet och verklighet inte alltid går hand i hand.
Undersökningen genomfördes av Mejsel (Omnibus) på uppdrag av Compricer i mars 2025. Den omfattar 1 000 personer i åldern 18–80 år och är representativ för den svenska befolkningen.