Öresundsmetron: en ny era för kollektivtrafik
Kategori

På vår redaktion brinner vi för att göra ekonomi begripligt och intressant. Vi är ett engagerat team av skribenter och experter som följer ekonomins svängningar, skattereglernas förändringar och företagandets utmaningar – med över 5 år av att skriva ekonomiartiklar. Vi…
Öresundsmetron: En ny era för kollektivtrafik mellan Malmö och Köpenhamn
Öresundsmetron är en del av Köpenhamns ambitiösa planer för framtida metronätsutbyggnad. En ny rapport, som presenterades i Köpenhamns Økonomiudvalget den 23 september 2025, föreslår åtta nya metrodragningar, där en av dem är den efterlängtade tunnelbanan mellan Malmö och Köpenhamn.
Ekonomisk styrka och delad finansiering
Rapporten visar att Öresundsmetron är ett ekonomiskt starkt projekt. Biljettintäkterna förväntas täcka två tredjedelar av kostnaderna, vilket innebär att den del som behöver finansieras på annat sätt är mindre än för flera andra föreslagna linjer. Dessutom delas finansieringen mellan Sverige och Danmark, vilket ytterligare stärker projektets genomförbarhet.
“Köpenhamns kommun fokuserar på att etablera nya metrolinjer i delar av staden som inte redan har anslutning till metro. Men Öresundsmetron framstår som ett lönsamt projekt i och med att biljettintäkterna täcker två tredjedelar av det totala finansieringsbehovet. Därför är det resterande beloppet som ska betalas mindre i relation till övriga metrolinjer. Finansieringen ska också delas mellan Sverige och Danmark,” säger Leif Gjesing Hansen, projektledare för Öresundsmetron i Malmö stad.
Faktorer som påverkar beslutet
Metroselskabet har tagit fram rapporten som väger in faktorer som resandevolymer, klimatpåverkan, antal arbetsplatser och bostäder som får bättre tillgänglighet, samt hur stor restfinansiering som krävs. Även om inget beslut fattas om vilka linjer som ska prioriteras, är det upp till politikerna att senare avgöra vilka av de åtta förslagen som ska gå vidare till nästa steg.
Framtida finansieringsmodeller
Köpenhamns kommun presenterar samtidigt en analys av finansieringsmöjligheter. Tidigare modeller går inte längre att använda, och kommunen överväger därför bland annat vägavgifter för att låta biltrafiken bidra till finansieringen.
De åtta föreslagna metrodragningarna
- Vanløse St. – Tingbjerg (förlängning av M1/M2)
- Rigshospitalet – Herlev Hospital (ny linje)
- Stengade St. – Tingbjerg (avgrening av M5)
- København Syd – Hvidovre Hospital (förlängning av M4)
- København Syd – Emdrup St. (förlängning av M4)
- Tuborg Havn – Københavns Lufthavn (ny linje)
- Bispebjerg Hospital – Holmen (ny linje)
- Øresundsmetro: Prags Blv. – Malmö C (ny linje)
Fakta om Öresundsmetron
Öresundsmetron kommer att vara en robust och tillförlitlig transport som skapar snabbare resor mellan Malmö och Köpenhamn och som stärker integrationen av arbetsmarknaden. Den kan avlasta Öresundsbron genom att frigöra kapacitet för fler godståg och fjärrtåg. Malmö stad och Köpenhamns kommun har samarbetat kring projektet i snart 15 år.
Vanliga frågor
- Vad är Öresundsmetron? En planerad tunnelbanelinje mellan Malmö och Köpenhamn.
- Hur finansieras projektet? Biljettintäkter täcker två tredjedelar av kostnaderna, och resterande finansieras av Sverige och Danmark.
- När förväntas beslut om projektets framtid? Beslut om vilka linjer som ska prioriteras fattas senare av politikerna.