Online-portaler granskas av kunder
Kategori

Online-portaler granskas av kunder: Vilka är bäst?
Att jämföra olika leverantörer innan ett köp eller en bokning på nätet är en vanlig praxis bland konsumenter. Men vilka online-portaler är kunderna mest nöjda med? Rating- och rankningsbyrån ServiceValue, i samarbete med Handelsblatt, har genomfört en omfattande studie för att ta reda på detta. Studien, kallad “Deutschlands Beste Online-Portale”, bygger på över 48 000 användar- och kundomdömen om totalt 352 online-portaler inom 28 olika kategorier.
Metod för kundundersökningen
Undersökningen baseras på en online-enkät där deltagarna ombads att betygsätta online-portaler utifrån sina förväntningar, erfarenheter och information från de senaste två åren. En femgradig skala användes för att skapa ett oviktat medelvärde för varje bedömd leverantör. Om ett online-portals empiriska medelvärde var lägre och därmed bättre än kategorins totala medelvärde, tilldelades portalen utmärkelsen “BESTE Online-Portale”. Den leverantör med bäst medelvärde inom en kategori fick utmärkelsen “BESTES Online-Portal”.
De bästa inom varje bransch
Här är en lista över de undersökta kategorierna och de leverantörer som utsetts till “BESTES Online-Portal” inom respektive kategori:
- Ärzte & Kliniken: doctolib.de (2,26)
- Autoleasing: leasingmarkt.de (2,27)
- Branchenverzeichnis: gelbeseiten.de (2,10)
- Cashback: shoop.de (2,25)
- Elektronikankauf: myswooop.de (2,34)
- Fahrradleasing: eurorad.de (2,28)
- Ferienhäuser & -wohnungen: bestfewo.de (2,23)
- Fitness: fitnessraum.de (2,26)
- Flugbuchung: flug.check24.de (2,35)
- Gebrauchtwagen: mobile.de (2,22)
- Generalüberholte Elektronik: asgoodasnew.de (2,31)
- Hausbau: fertighaus.de (2,22)
- Heizölvergleich: heizoel24.de (2,30)
- Hotelbuchung/-vergleich: ehotel.de (2,22)
- Immobilien: immobilienscout24.de (2,23)
- Jobbörsen: stellenmarkt.de (2,22)
- Kreuzfahrt: kreuzfahrtberater.de (2,32)
- Lernplattform: sofatutor.com (2,24)
- Maklervermittlung: immoverkauf24.de (2,31)
- Medienankauf: momox.de (2,45)
- Mietwagen: mietwagen.check24.de (2,37)
- Nachhilfe: studienkreis.de (2,43)
- Neuwagen: meinauto.de (2,37)
- Rechtsberatung: advocado.de (2,38)
- Reisebuchung: urlaub.check24.de (2,28)
- Tankkostenvergleich: spritpreise.jetzt (2,32)
- Videokonferenzen: Microsoft Teams (2,33)
- Weiterbildung: studycheck.de (2,29)
Vad gör ett online-portal framgångsrikt?
“Online-portaler ska samla marknadsrelevanta informationer och erbjudanden och göra dem tillgängliga på ett överskådligt sätt”, säger Dr. Claus Dethloff, VD för ServiceValue GmbH. Han tillägger, “en verklig fördel erbjuder endast de portaler som visar det sökta i sin helhet, filtrerar sökningen efter kundens behov och slutligen möjliggör ett säkert och enkelt köp- eller bokningsavslut.”
Vanliga frågor
- Vad är syftet med studien “Deutschlands Beste Online-Portale”?
Syftet är att identifiera vilka online-portaler som kunderna är mest nöjda med inom olika kategorier. - Hur genomfördes undersökningen?
Undersökningen genomfördes via en online-enkät där deltagarna betygsatte portaler utifrån sina erfarenheter och förväntningar. - Vilka kategorier ingick i studien?
Studien omfattade 28 olika kategorier, inklusive läkare & kliniker, autoleasing, och hotellbokning.