Upptäck nykterfikenhet med Sober October
Kategori

Loading...

Den årliga folkhälsokampanjen Sober October är tillbaka för att inspirera oss att reflektera över våra alkoholvanor. För 14:e året i rad arrangeras denna kampanj av stiftelsen Skelleftepress och Nornan Invest, i samarbete med Skellefteå kommun, NTM Media och kommunikationsbyrån Henson. Målet är att uppmuntra yrkesverksamma att tänka över sina alkoholvanor och de normer som omger dem.
“Det här är ingen predikan om nykterhet, däremot är vi övertygade om att alla mår bra av att stanna upp och reflektera över sin relation till alkohol,” säger Anders Westermark, en av initiativtagarna till kampanjen. Trots att alkoholkonsumtionen i Sverige har minskat de senaste decennierna, har cirka 16 procent av befolkningen över 15 år en riskkonsumtion som kan leda till skador och sjukdomar.
Drickandet är inte jämnt fördelat i befolkningen. Den tiondel som dricker mest står för ungefär hälften av den årliga konsumtionen. Män dricker nästan dubbelt så mycket som kvinnor, och unga vuxna berusningsdricker oftare än äldre. “Vi vill framför allt få individen att fundera över sin egen konsumtion: när, hur och varför dricker jag? Skulle jag må bättre av att dra ner på alkoholen?” fortsätter Anders Westermark.
Kampanjen “Nykterfiken” är framtagen av kommunikationsbyrån Henson och har stöd av kunskapsföretaget FBE Konsult, som hjälper arbetsgivare att hantera skadligt bruk och beroende på arbetsplatsen. Kampanjen pågår under hela oktober och använder humor och igenkänning för att väcka tankar hos mottagaren. “Under sommarsemestern går alkoholkonsumtionen upp hos många, och på höstkanten kan det vara nyttigt med en påminnelse att stanna upp och reflektera över om man tar med sig dryckesvanor in i vardagen,” säger Åsa Stocksén, projektledare på Henson.
För mer information, kontakta Anders Westermark på Nornan Invest AB via anders.westermark@nornaninvest.se eller Åsa Stocksén på Henson kommunikation AB via asa@henson.nu.