Mobilköp risker – vad du måste veta innan du slår till
Att köpa en ny mobiltelefon är för många en självklarhet, men det finns mobilköp risker som kan få allvarliga konsekvenser. Nyligen har det uppmärksammats att vissa mobiltelefoner, trots att de fungerar för vanliga samtal, inte kan ringa nödnumret 112 via operatörens nät. Det innebär att du kan stå utan möjlighet att nå hjälp i en nödsituation – något som kan vara livsavgörande.
Varför fungerar inte alla mobiler för nödnummer?
Problemet gäller specifika modeller där möjligheten att ringa 112 via operatörens nät saknas. Post- och telestyrelsen (PTS) och mobiloperatörerna har information om vilka modeller som påverkas, men denna information är ännu inte offentlig. Det innebär att varken konsumenter eller många återförsäljare vet exakt vilka telefoner som är drabbade. För att undvika dessa problem är det viktigt att vara vaksam om du ska köpa mobil.
Vad gör myndigheterna?
Konsumentverket har fått signaler om att även återförsäljare saknar information om vilka modeller som är berörda. Myndigheten kan inte stoppa försäljningen av dessa telefoner, men kan kräva att företag tydligt informerar om begränsningarna. PTS har dessutom förelagt operatörerna Tele2, Telenor och Tre att kontakta användare och blockera de aktuella telefonerna från sina nät. Enligt PTS rör det sig om närmare 70 000 telefoner som kan bli helt obrukbara för mobilkommunikation.
Så skyddar du dig vid mobilköp
För att undvika mobilköp risker rekommenderar Konsumentverket att du alltid kontaktar din operatör innan du köper en ny mobil. Be om bekräftelse på att den modell du är intresserad av fungerar i operatörens nät och kan ringa 112. Det är särskilt viktigt om du köper en telefon från mindre kända märken eller via mindre återförsäljare. Om du överväger att köpa en begagnad mobil kan du läsa bästa råden när du köper begagnad mobil.
Vad händer om din mobil blockeras?
Om din telefon blockeras enligt PTS föreläggande kan den inte längre användas för någon form av mobilkommunikation. Det gör telefonen i praktiken obrukbar. Om du drabbas bör du kontakta din operatör för att få information om dina rättigheter och eventuella ersättningsmöjligheter.
Faq om mobilköp risker
Hur vet jag om min mobil kan ringa 112?
Kontakta din operatör och fråga om just din modell har stöd för nödnummer via deras nät.
Vad gör jag om min mobil blockeras?
Vänd dig till din operatör för att få information om vad som gäller och om du kan få ersättning eller hjälp med en ny telefon.
Kan Konsumentverket stoppa försäljningen av dessa mobiler?
Nej, Konsumentverket kan inte förbjuda försäljningen men kan kräva tydlig information från återförsäljare.
Hur många mobiler berörs av blockeringen?
Enligt PTS handlar det om närmare 70 000 telefoner som kan blockeras från mobilnäten.








