Kundtillfredsställelse med digitala avtal
Kategori

På vår redaktion brinner vi för att göra ekonomi begripligt och intressant. Vi är ett engagerat team av skribenter och experter som följer ekonomins svängningar, skattereglernas förändringar och företagandets utmaningar – med över 5 år av att skriva ekonomiartiklar. Vi…
Kundtillfredsställelse med digitala avtal: En djupdykning
Ökad kundnöjdhet med digitala avtal
Att teckna avtal online har blivit allt vanligare inom finans, försäkringar och telekommunikation. Men det är inte alltid så enkelt som ett klick. För att säkerställa kundnöjdhet måste vissa standarder och säkerhetsåtgärder uppfyllas. ServiceValue, i samarbete med teknikmagasinet CHIP, har undersökt vilka leverantörer som lyckas bäst med detta. Studien “Online-Vertragsabschluss 2025” samlade in nästan 30 000 omdömen om 229 finansinstitut, 52 000 omdömen om 445 försäkringsbolag och över 5 700 omdömen om 45 telekomleverantörer.
Metod och utmärkelser
Undersökningen genomfördes som en oberoende online-enkät där deltagarna betygsatte leverantörer de haft erfarenhet av. Frågan som ställdes var: “Hur nöjd är du med det digitala avtalet hos följande leverantörer?” Betygen gavs på en femgradig skala där 1 betyder mycket nöjd och 5 mycket missnöjd. De företag som presterade bättre än genomsnittet fick betyget “TOP”, medan de bästa i varje kategori fick utmärkelsen “BESTER”.
De bästa finansinstituten
Inom finanssektorn utmärkte sig följande företag:
- Bausparavtal: LBS NordWest med ett medelvärde på 2,23
- Depåöppning: Freedom24 med 2,26
- Fastighetskonto: Bigbank med 2,22
- Girokonto (nationella banker): TARGOBANK med 2,30
- Girokonto (direktbanker): ING med 2,10
- Girokonto (regionala banker): OLB med 2,24
- Kreditansökan: Creditplus Bank med 2,25
- Kreditkort: MasterCard med 2,19
- Förbetalt kreditkort: Revolut med 2,65
- Sparkonto: Sparkassen med 2,33
- Dagkonto: abcbank med 2,19
De bästa försäkringsbolagen
Inom försäkringssektorn var följande bolag bäst:
- Utländsk sjukförsäkring: ADAC Versicherungen med 2,11
- Inkomstförsäkring: HANNOVERSCHE med 2,31
- Direktförsäkringar: Allianz Direct med 2,21
- E-cykelförsäkring: Ammerländer Versicherung med 2,31
- Lagstadgad sjukförsäkring: IKK classic med 2,36
- Ansvarsförsäkring: R+V med 2,18
- Hemförsäkring: ARAG med 2,19
- Bilförsäkring: ADAC Versicherungen med 2,18
- Tilläggssjukförsäkring: Envivas med 2,26
- Motorcykelförsäkring: Gothaer med 2,27
- Privat sjukförsäkring: HUK-COBURG med 2,43
- Rättsskyddsförsäkring: ADAC Versicherungen med 2,17
- Reseavbeställningsförsäkring: ADAC Versicherungen med 2,20
- Djurförsäkring (ansvar): LVM Versicherung med 2,33
- Djurförsäkring (sjuk- och operationskostnader): PETPROTECT med 2,36
- Olycksfallsförsäkring: DFV Deutsche Familienversicherung med 2,36
- Byggnadsförsäkring: GEV Grundeigentümer-Versicherung med 2,39
- Tandvårdsförsäkring: MAXCARE med 2,27
De bästa telekomleverantörerna
Inom telekomsektorn utmärkte sig följande:
- Utländsk telefoni: Lebara med 2,44
- Mobiloperatör: NettoKOM med 2,35
- Telekommunikation: Telekom med 2,41
Vikten av tydliga processer
“Att teckna avtal online är verkligen förenklande och tidsbesparande endast om alla processer är tydliga, väl dokumenterade och rättssäkra,” kommenterar Dr. Claus Dethloff, VD för ServiceValue GmbH. “Om detta inte är fallet kan det leda till frustration och avbrott i avtalsprocessen.”
Vanliga frågor
- Vad är syftet med studien? Studien syftar till att identifiera vilka leverantörer som erbjuder den bästa kundupplevelsen vid digitala avtal.
- Hur genomfördes undersökningen? Den genomfördes som en oberoende online-enkät där deltagarna betygsatte sina erfarenheter.
- Vilka sektorer omfattades? Finans, försäkringar och telekommunikation.
- Vad innebär betyget “BESTER”? Det ges till de företag som presterar bäst inom sin kategori.