Kirunas nya centrum: En framgångssaga för handlare
Kategori

Kirunas nya centrum: En framgångssaga för lokala handlare
Stadsomvandlingen i Kiruna har varit en känsloladdad process, men för många lokala handlare har flytten till det nya centrumet visat sig vara en stor framgång. Med fler besökare och en starkare sammanhållning har det nya centrumet blivit en plats där både turister och lokalbor trivs.
Ökad kundgenomströmning
Johanna Stålnacke, butiksföreståndare för Pelikan och Jeansbolaget, beskriver flytten som ett “stort uppsving” för hela Kiruna centrum. “Det har varit jättebra, ett stort uppsving för hela Kiruna centrum. Mycket turister från både Sverige och utomlands, många asiatiska besökare under vintern. Så det har varit en stor positiv utveckling,” säger hon. Det nya, mer samlade centrumet gör det enklare för kunderna att besöka fler butiker under sin vistelse.
Från skepsis till succé
Tora Pääjärvi Lindberg, bokhandlare i Kiruna bokhandel, var initialt skeptisk till flytten till gallerian. “Från början var jag lite skeptisk och det var nervöst. Vi hade väldigt charmiga lokaler tidigare och jag tänkte: hur ska det bli att flytta till en galleria? Men det har blivit ett lyft för oss. Folk hittar oss mycket lättare nu och det är en fin sammanhållning mellan butikerna här,” berättar hon. Många nya kunder har hittat till bokhandeln, och de upptäcker att det finns mycket mer än bara böcker att erbjuda.
Populära Kirunaprodukter
Förutom böcker erbjuder butikerna även egna Kirunaprodukter, som blivit populära bland både turister och lokalbor. “Just nu är våra egendesignade Kiruna-t-shirtar storsäljare,” säger Johanna Stålnacke. Dessa produkter har blivit en symbol för den positiva förändringen i Kiruna.
En plats för diskussion och framtidstro
Bokhandeln har också blivit en plats där stadsomvandlingen diskuteras. Tora Pääjärvi Lindberg tipsar om aktuella titlar av lokala författare, som Kjell Törmäs “Kiruna på väg”, en bok som förklarar bakgrunden till stadsomvandlingen och blickar framåt.
FAQ
- Vad har varit den största förändringen för Kirunas handlare?
Den största förändringen har varit den ökade kundgenomströmningen och den starkare sammanhållningen mellan butikerna. - Hur har turismen påverkats av det nya centrumet?
Det nya centrumet har lockat fler turister, särskilt från Asien under vintern, vilket har bidragit till den positiva utvecklingen. - Vilka produkter har blivit populära i det nya centrumet?
Egna Kirunaprodukter, som Kiruna-t-shirtar, har blivit mycket populära bland både turister och lokalbor.