Givandet minskar men engagemanget består
Kategori

Loading...

Gåvoindex för augusti visar en nedgång från 66 till 63 jämfört med juli, vilket är den lägsta nivån i år. Trots detta är nivån historiskt sett fortfarande hög. Minskningen beror främst på en dämpad optimism kring framtida givande från både allmänheten och företagen, där företagens bidrag nu ligger på en lägre nivå.
Trots att Gåvoindex sjunker, rapporterar både mindre och större organisationer att de fortfarande får fler gåvor än tidigare. Dock är ökningen mindre än tidigare i år. Företagens givande är fortsatt på en lägre nivå, vilket kan innebära att organisationer behöver hitta nya sätt att engagera näringslivet.
Gåvoindex, som tas fram av Giva Sverige, är en konjunkturmätare för givandet i Sverige. Det är en enkätbaserad ekonomisk indikator som beskriver hur gåvogivandet från allmänheten och företag utvecklar sig över tid och förutser framtida trender. Ett resultat över 50 indikerar en positiv syn på givandet, medan ett resultat under 50 indikerar en negativ syn.
“Att Gåvoindex sjunker från tidigare månad bör inte ses som ett stort varningstecken, utan är mer ett tecken på att ökningstakten mattas av. Indexet ligger fortfarande på en historiskt hög nivå vad gäller allmänhetens givande, även om företagens givande släpar efter,” säger Mårten Palmefors, ansvarig för insikt och analys på Giva Sverige.
Giva Sverige är branschorganisationen för tryggt givande. Organisationen representerar över 200 medlemmar som tillsammans samlade in 12,2 miljarder kronor under 2024. Giva Sverige arbetar för att öka och trygga givandet för att säkra ett livskraftigt civilsamhälle i Sverige.