Företag misslyckas med att stödja stammare
Kategori

Företag i Storbritannien misslyckas med att stödja personer som stammar
En kampanj för förändring
Den 22 oktober, på Internationella dagen för medvetenhet om stamning, lanserar STAMMA kampanjen “End Phone Call Nightmares”. Syftet är att uppmärksamma de enkla förändringar företag kan göra för att säkerställa att varje samtal från en person som stammar blir produktivt och respektfullt.
Lagstadgade skyldigheter
Enligt Equality Act och Disability Discrimination Act (NI) har företag en laglig skyldighet att förutse och agera på behoven hos funktionshindrade kunder så att de kan få tillgång till tjänster. Trots detta hanteras miljontals telefonsamtal från personer som stammar felaktigt av brittiska företag varje år, enligt en ny rapport från STAMMA, den ledande brittiska välgörenhetsorganisationen för personer som stammar.
Rapportens alarmerande resultat
Rapporten visar att 65% av de senaste samtalen till ett företag hanterades felaktigt. Personer blev avbrutna, missförstådda, fastnade i röstigenkänningssystem eller blev bortkopplade. 98% av de tillfrågade uppgav att det var svårt att ringa till företag.
Utbildning och förändringar behövs
STAMMA uppmanar företag att genomföra utbildning och göra enkla förändringar för att ta bort hinder för personer som stammar. “Om ett företag tar emot samtal från allmänheten, har de en laglig skyldighet att förvänta sig och planera för behoven hos personer som stammar”, säger Jane Powell, VD för STAMMA.
Konsekvenser av misslyckade samtal
Misslyckade samtal kan få verkliga konsekvenser för personer som stammar, såsom att inte kunna rapportera ett förlorat kort, boka en läkartid eller spåra ett paket. En person beskrev sin frustration över att fastna i ett automatiserat system som inte kunde förstå deras stamning.
Kampanjens omfattning
Kampanjen kommer att pågå i minst 12 månader och är en del av STAMMA:s “Space to Stammer”-strategi, stödd av National Lottery. Den inkluderar en 30-sekunders bioannons och utomhusreklam med budskapet “Don’t hang up. Hang on”.
Vanliga frågor
- Vad är syftet med kampanjen? Kampanjen syftar till att uppmärksamma och eliminera hinder för personer som stammar när de ringer företag.
- Vilka lagar stödjer personer som stammar? Equality Act och Disability Discrimination Act (NI) kräver att företag förutser och agerar på behoven hos funktionshindrade kunder.
- Hur många personer stammar i Storbritannien? Minst 550,000 vuxna stammar i Storbritannien, vilket motsvarar minst 43,5 miljoner samtal per år.