EU:s försvagade Omnibus-förslag: Ett bakslag
Kategori

EU:s försvagade Omnibus-förslag: Ett bakslag för hållbarhet
EU-parlamentets beslut och dess konsekvenser
EU-parlamentets juridiska utskott har nyligen röstat igenom ett kraftigt försvagat Omnibus-1-förslag, vilket påverkar EU:s direktiv om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö (CSDDD). Detta beslut minskar både lagens räckvidd och tydligheten i företags ansvar, vilket har väckt oro bland många intressenter.
“Det är ett bakslag för såväl mänskliga rättigheter som klimatet,” säger Olivia Nordell, ansvarig för Swedwatchs arbete med CSDDD. Under måndagskvällen röstade utskottet igenom rapportören Jörgen Warborns kompromissförslag med 17 röster för, 6 emot och 2 som avstod.
Försvagade regler och deras påverkan
Förslaget som röstats igenom riskerar att skapa ojämlika villkor mellan företag och underminera EU:s möjligheter att bidra till en rättvis och hållbar omställning. Företag som redan idag arbetar förebyggande och ansvarsfullt kommer nu möta ökade hinder istället för incitament, och rättighetsbärare kommer att ha svårare att kräva rättvisa, enligt Olivia Nordell.
En av de mest betydande förändringarna i förslaget är borttagandet av den EU-harmoniserade civilrättsmekanismen. Detta innebär att ansvaret för att säkerställa att företagen respekterar mänskliga rättigheter och miljö nu faller tillbaka på medlemsstaterna, vilket leder till 27 olika rättssystem. Detta försvagar lagens harmonisering och ökar rättslig otydlighet för både företag och rättighetsbärare.
Begränsningar och undantag
Enligt förslaget är det endast företag med fler än 5000 anställda som kommer att beröras av CSDDD, vilket betyder att många stora företag kommer att undantas. Enligt SOMO är det knappt 1000 företag som kommer att omfattas av lagen om gränsvärdet för antalet anställda fastställs till 5000. För svenska företag innebär det en minskning från 216 till endast 69 företag, en 70 procentig minskning.
Klimatkrav och riskbaserad ansats
När det gäller klimatet har kravet på implementering av klimatomställningsplaner försvagats. Detta riskerar att leda till mer administration för mindre klimatnytta och försämrar EU:s möjligheter att nå sina klimatmål, säger Olivia Nordell. Det är dock positivt att den riskbaserade ansatsen bevaras, vilket innebär att företag kan göra due diligence bortom första ledet av underleverantörer om det finns tillgänglig och trovärdig information som tyder på att det finns risker och skador längre ned i värdekedjan.
Framtida förhandlingar och möjliga förändringar
Warborns mandat att gå direkt till förhandling med rådet kommer dock med stor sannolikhet att ifrågasättas. Om minst tio procent av ledamöterna i parlamentet begär det, kommer frågan att tas upp i plenum. Skulle parlamentet i sin helhet rösta nej, får ledamöterna möjlighet att ta ställning till förslagets innehåll, lägga ändringsförslag och därefter rösta om mandatet på nytt. Då kommer omröstning ske i början av november.
FAQ
- Vad är Omnibus-1-förslaget? Omnibus-1-förslaget är en del av EU:s direktiv om företags ansvar för mänskliga rättigheter och miljö, känt som CSDDD.
- Vilka företag påverkas av förslaget? Endast företag med fler än 5000 anställda kommer att beröras av CSDDD enligt det nya förslaget.
- Vad innebär borttagandet av den EU-harmoniserade civilrättsmekanismen? Det innebär att ansvaret för att säkerställa att företagen respekterar mänskliga rättigheter och miljö nu faller tillbaka på medlemsstaterna, vilket leder till 27 olika rättssystem.
- När kommer nästa omröstning att ske? Omröstning kommer att ske i början av november om parlamentet i sin helhet röstar nej till Warborns mandat.