Essitys strategi för tillfälliga utmaningar
Kategori

Loading...
Essity, ett ledande företag inom hygien- och hälsoprodukter, står inför flera ekonomiska utmaningar. Under en telefonkonferens efter rapporten för det andra kvartalet kommenterade vd Ulrika Kolsrud volymnedgången inom Incontinence Care. Hon uttryckte att denna nedgång huvudsakligen är tillfällig. “Om vi ser på det sammantaget är det mesta av nedgången vi har sett tillfällig,” sade Kolsrud.
Professional Hygiene-divisionen står inför utmaningar relaterade till tullar i Kanada. Finanschef Fredrik Rystedt förklarade att dessa tullar har en negativ inverkan på cirka 0,6 procentenheter. Detta beror på att Essity tillverkar i USA och säljer till Kanada, där inhemska konkurrenter inte drabbas av tullarna. Företaget har haft svårt att justera priserna för att kompensera denna effekt. Läs mer om hur Essity navigerar tullkaoset.
Essity ser ett behov av ytterligare kostnadsåtgärder på grund av svag volymtillväxt och stigande SG&A-kostnader. Under första halvåret har bolaget haft utmaningar med att kompensera för kostnadsökningar genom prisjusteringar. Försäljningsvolymerna har inte varit tillräckliga för att täcka de fasta kostnaderna fullt ut.
På frågan om eventuella nya besparingsprogram svarade Ulrika Kolsrud att inga nya program lanserats, men att ytterligare åtgärder inte utesluts. Essity fortsätter att fokusera på effektiviseringar för att möta dessa ekonomiska utmaningar. För mer information om deras strategi, se Essitys nya vd överväger kostnadsåtgärder.
Essity, med huvudkontor i Stockholm, har tre huvudområden: Personal Care, Consumer Tissue och Professional Hygiene. Företaget bildades 2017 efter att SCA delades upp i två bolag.