Barns kroppsuppfattning påverkar idrottsbetyg
Kategori

På vår redaktion brinner vi för att göra ekonomi begripligt och intressant. Vi är ett engagerat team av skribenter och experter som följer ekonomins svängningar, skattereglernas förändringar och företagandets utmaningar – med över 5 år av att skriva ekonomiartiklar. Vi…
Barns kroppsuppfattning påverkar idrottsbetyg
En ny studie från Göteborgs universitet visar att barns kroppsuppfattning har en betydande inverkan på deras första betyg i idrott och hälsa. Flickor som är missnöjda med sina kroppar tenderar att få lägre betyg, medan de som har en stark tilltro till sin fysiska förmåga presterar bättre. Studien, som omfattade 450 svenska skolbarn i årskurs sex, belyser vikten av att förstå hur kroppsuppfattning kan påverka barns prestationer i skolan.
Utvecklingsmässigt känslig period
Det sista året på mellanstadiet är en tid då barn för första gången får betyg i idrott och hälsa. Carolina Lunde, professor i psykologi vid Göteborgs universitet, förklarar att detta sker under en utvecklingsmässigt känslig period. “Kroppen förändras i och med puberteten och barn får ofta en stor självmedvetenhet kring frågor som rör kropp och utseende,” säger hon.
Positiv kroppsuppfattning ger bättre betyg
Studien visar att barn med en positiv tilltro till sin kropps fysiska förmåga får högre betyg. Detta gäller både flickor och pojkar och tyder på att de som tror på sig själva vågar delta mer aktivt och visa sina kunskaper på idrottslektionerna.
Missnöje påverkar flickor mer
Det framkom också att flickor som är missnöjda med sina kroppar får sämre betyg i idrott och hälsa. “Detta hänger i sin tur samman med att dessa flickor i slutet av studien intresserar sig mindre för sin fysiska hälsa, till exempel genom att de rör mindre på sig,” säger Carolina Lunde. Hon betonar att betygen kan äventyra läroplanens långsiktiga mål, som att främja en positiv kroppsuppfattning och ett livslångt intresse för fysisk aktivitet.
Skolans roll i att främja positiv kroppsuppfattning
Carolina Lunde anser att det är viktigt för skolan att känna till betygens påverkan. “Även om det inte går att slopa betygen så behöver vi hjälpa alla barn att känna att deras kropp duger precis som den är,” säger hon.
Studien i korthet
Studien omfattade 450 svenska skolbarn i årskurs sex som svarade på enkäter i början av höstterminen, i slutet av höstterminen då de fått sitt första betyg, och i slutet av vårterminen. Resultaten visar tydligt hur barns kroppsuppfattning kan påverka deras prestationer i idrott och hälsa.
Kontaktinformation
För mer information, kontakta Carolina Lunde, professor i psykologi, på telefon: 070–828 8731 eller via e-post: carolina.lunde@psy.gu.se
FAQ
- Vad visar studien? Studien visar att barns kroppsuppfattning påverkar deras betyg i idrott och hälsa.
- Vilka barn påverkas mest? Flickor som är missnöjda med sina kroppar får sämre betyg.
- Hur kan skolan hjälpa? Skolan kan hjälpa genom att främja en positiv kroppsuppfattning och stödja alla barn att känna att deras kropp duger.