AI-reklamationer: En växande trend med fallgropar
Kategori

AI-reklamationer: En växande trend med fallgropar
AI och bilägare: En ny trend
Allt fler svenska bilägare vänder sig till artificiell intelligens (AI) för att hantera reklamationer mot bilhandlare och verkstäder. Denna trend har dock visat sig skapa fler problem än lösningar, enligt Bo Ericsson, vd på Fordonsjuristen. “Många tror att AI alltid har rätt men det är mycket långt ifrån sanningen,” säger han.
Risker med AI-användning
Bo Ericsson förklarar att AI ofta används för att formulera reklamationer och hänvisa till lagar som Konsumentköplagen och Konsumenttjänstlagen. Problemet är att AI saknar den tekniska och juridiska expertis som krävs för att fatta välgrundade beslut. “AI besitter inte den tekniska kunskapen och all juridik, samt har ej tillgång till de praxis som utvecklats under många år och som rör fordonsbranschen,” säger Ericsson.
Juridik och teknik: En nödvändig kombination
Inom Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är det alltid en domare från tingsrätt, hovrätt eller Högsta domstolen som har tolkningsföreträde när det gäller lagen. Den tekniska expertisen väger också tungt i besluten. “Domaren tar alltid hänsyn till den tekniska kunskap som vi i Fordonsjuristen bidrar med genom våra 17 ledamöter,” förklarar Ericsson.
Framtiden för AI i fordonsbranschen
Bo Ericsson menar att AI i framtiden möjligen kan bli ett stöd även för bilägare, verkstäder och handlare, men det ligger långt fram i tiden. “Den dagen är nog minst tio år bort, om det ens kommer vara möjligt,” säger han. För en inblick i hur AI kan påverka andra branscher, se hur AI och datacenter utvecklas.
Råd till bilägare och branschaktörer
Ericsson avslutar med ett tydligt råd: “Förlita er inte till 100 procent på AI. Om ni som bilhandlare eller verkstad behöver hjälp, vänd er hellre till en branschförening som Fordonsjuristen. Det är både bättre och billigare att få professionell hjälp redan från början.” Bilägare bör istället vända sig till kommunens Konsumentvägledare eller Hallå konsument för kostnadsfri hjälp.
FAQ
- Varför är AI inte alltid pålitligt vid reklamationer?
AI saknar den tekniska och juridiska expertis som krävs för att fatta välgrundade beslut. - Vad rekommenderas bilägare att göra istället för att använda AI?
Bilägare bör vända sig till kommunens Konsumentvägledare eller Hallå konsument för kostnadsfri hjälp. - Hur lång tid kan det ta innan AI blir ett pålitligt verktyg i fordonsbranschen?
Det kan ta minst tio år innan AI blir ett pålitligt stöd i fordonsbranschen, enligt Bo Ericsson.