Stockholmsmässan satsar framåt med ny vd och strategi
Kategori

Loading...

Stockholmsmässan, Nordens största mäss- och kongressanläggning, tar ett stort kliv framåt med en ny strategisk inriktning och en ny vd vid rodret. Från och med den 1 oktober 2025 tillträder Mats Viker som vd med uppdraget att stärka Stockholmsmässans position som en ledande internationell mötesplats och säkerställa en långsiktigt hållbar ekonomi.
Efter flera år av ekonomiska utmaningar och betydande underskott, har Stockholmsmässan beslutat att omstrukturera sin verksamhet. Pandemin har haft en stor påverkan på marknadstillväxten, särskilt för konsumentinriktade mässor och möten. Trots dialoger med potentiella köpare under 2024–2025, har ingen aktör bedömts lämplig för att säkerställa den långsiktiga utvecklingen som Stockholms stad önskar.
För att nå en ekonomi i balans till 2026 har fyra huvudområden identifierats:
Mats Viker, tidigare vd för Stockholm Globe Arena Fastigheter AB, tar över ledarskapet med stor erfarenhet från ledande befattningar. Han har nyligen avslutat moderniseringen av Avicii Arena, vilket gör honom väl rustad för att leda Stockholmsmässan in i framtiden.
“Jag ser mycket fram emot mitt nya uppdrag och går in i detta med stort engagemang och framtidstro. Stockholmsmässan är en viktig mötesplats för regionen och gör Stockholm till en internationell stad för möten och affärer,” säger Mats Viker.
Stockholmsmässan kommer att fortsätta sin verksamhet i Älvsjö åtminstone fram till 2035, medan området utvecklas med nya bostäder, arbetsplatser och kollektivtrafik. Detta ger ett tidsfönster för att utveckla mässan enligt den nya strategin och hitta en långsiktig lösning för lokaliseringen.