Retail media revolutionerar fysisk detaljhandel
Kategori

Loading...
Retail media är på väg att genomgå ett paradigmskifte som kan öka intäkterna för den fysiska detaljhandeln. Enligt retailstrategen Michael Lemner, dataexperten Tanja Cronqvist och senior advisor Christian Bönnelyche på BizLab, är detta en utveckling som kan förändra spelplanen för butikskedjor.
Det som en gång började online med Amazon som pionjär, tar nu steget in i den fysiska butiken. “Fortfarande görs över 80 % av alla köp i fysisk butik. Nästa stora mediekanal är inte en skärm hemma eller i mobilen – utan skärmarna i butiken,” säger Michael Lemner.
Med fler “smarta” skärmar i butiker drivs denna utveckling framåt. AI-baserad teknik gör det möjligt för digitala skärmar att anpassa budskap i realtid baserat på demografiska parametrar som kön och ålder. “Det gör att butiker kan börja sälja målgrupper istället för share of voice – och skapa en ny, mätbar medieaffär i butik,” fortsätter Christian Bönnelyche.
Den fysiska butiken har länge varit en underutnyttjad datakälla. Med ny teknik, som plattformen BizLab FLOW, kan detaljhandeln nu få djupare insikter om besökare. Plattformen möjliggör även riktade budskap i realtid på butikens digitala skärmar.
Precis som Amazon en gång gick från att vara en e-handelsplattform till ett mediehus, står nu fysisk detaljhandel inför möjligheten att bli en av de mest kraftfulla annonsarenorna. “Med hjälp av ny teknologi behöver butiken inte längre sälja bara en yta. Den säljer verifierad räckvidd på riktiga målgrupper – baserad på data,” avslutar Tanja Cronqvist.
Retail media är en form av marknadsföring där butiker använder sina egna kanaler, som digitala skärmar, för att nå ut till kunder med riktade budskap.
AI möjliggör anpassning av budskap i realtid baserat på demografiska data, vilket gör det möjligt för butiker att sälja målgrupper istället för bara annonsutrymme.
BizLab FLOW är en plattform som kombinerar besöksinsikt och retail media-aktivering för att ge butiker djupare insikter om sina kunder.