Dataöverlägsenhet: nyckel för fysisk detaljhandel
Kategori

Dataöverlägsenhet: framtidens nyckel för fysisk detaljhandel
Dataöverlägsenhetens betydelse
Inom många branscher är dataöverlägsenhet en avgörande faktor för framgång. Den aktör som har mest och bäst data vinner. Historiskt sett har fysisk detaljhandel legat efter e-handeln när det kommer till datainsamling och analys. Online kan man mäta allt från trafik och konvertering till dwell time, medan den fysiska butiken har saknat motsvarande teknik. “Man har vetat mycket om de kunder som konverterat till köp, men nästan inget om alla de som inte konverterar. Look, look. Don’t buy är ett begrepp som ofta används,” säger Michael Lemner, retailstrateg och ny i BizLabs styrelse.
Outnyttjade möjligheter i butiker
Enligt Tanja Cronqvist på BizLab finns det stora outnyttjade möjligheter inom fysisk detaljhandel. I de flesta segment konverterar endast 20–60 % av besökarna till köp, med undantag för dagligvaruhandeln som har nästan 100 % konvertering. “Det betyder att mer än hälften av kunderna i många butiker går därifrån utan att handla och utan att lämna några spår,” säger Tanja.
Modern teknik som förändrar spelplanen
Med modern teknik kan butiker nu bli en helt ny datakälla. Digitala besöksräknare kan idag, helt GDPR-säkert, detektera alla besökare baserat på kön, ålder och hur länge de stannar i butiken. “Kopplar man detta till retail media kan man gå från att vara en butik till ett mediahus och sälja målgrupper istället för share of voice,” fortsätter Tanja.
Framtidens detaljhandel
Den retailer som har mest data och gör något av den får ett avgörande försprång. Men det kräver ett skifte i mindset. “Att gå från ‘nice to have’ till ‘need to have’,” säger Michael Lemner. “Fysisk retail måste bli lika besatt av data som e-handeln redan är. Först då kan butiken förvandlas från en traditionell försäljningsyta till en datadriven medieplattform – och skapa nya intäkter i en bransch med pressade marginaler.”
Vilka blir först?
Frågan är: vilka retailers blir först att kapitalisera på butikens fulla värde och bygga verklig dataöverlägsenhet? Trots allt sker 80% av köpen fortfarande i butik.
FAQ
- Vad är dataöverlägsenhet? Dataöverlägsenhet innebär att ha mest och bäst data för att kunna fatta informerade beslut och få konkurrensfördelar.
- Hur kan fysisk detaljhandel dra nytta av data? Genom att använda modern teknik som digitala besöksräknare kan butiker samla in och analysera data om sina besökare för att förbättra konvertering och lönsamhet.
- Vilka är de största utmaningarna för fysisk detaljhandel? En av de största utmaningarna är att förstå och analysera data från alla besökare, inte bara de som köper något.