Så bygger företag förtroende på kapitalmarknaden
Kategori

På vår redaktion brinner vi för att göra ekonomi begripligt och intressant. Vi är ett engagerat team av skribenter och experter som följer ekonomins svängningar, skattereglernas förändringar och företagandets utmaningar – med över 5 år av att skriva ekonomiartiklar. Vi…
Så bygger företag förtroende på kapitalmarknaden
Kapitalmarknaden kräver nya kommunikationsformer för att företag ska kunna bygga och behålla förtroende. HHL Leipzig Graduate School of Managements tävling “Investors’ Darling” visar hur företag kan imponera på investerare och varför digitala format och hållbarhetskommunikation har blivit viktiga för trovärdighet.
Digitaliseringens påverkan på finanskommunikation
Den traditionella årsredovisningen, oavsett om den är tryckt eller i PDF-format, är på väg att bli föråldrad i digitaliseringens era. Den nya generationen av investerare söker information via sociala medier, VD-videor och sociala ledare och förväntar sig mobiloptimerad, multikanal-kommunikation. “Företag förlorar kontrollen över sin egen berättelse om de inte aktivt använder digitala kanaler”, varnar Prof. Dr. Henning Zülch, studierektor vid HHL.
Digital kommunikation blir därmed ett differentieringsverktyg på kapitalmarknaden. “För att skapa synlighet och förtroende måste företag sända konsekventa budskap och skapa närhet genom personlig kommunikation”, förklarar finansexperten.
Hållbarhet: Framsteg trots osäkerhet
Även inom hållbarhetskommunikation skapar ökade krav från investerare och regleringar osäkerhet. Implementeringen av CSRD i tysk lag är fortfarande på gång. Dessutom föreslår ett EU-omnibuspaket från februari 2025 en översyn av ESRS, en fördröjning av deras tillämpning samt en minskning av antalet rapporteringsskyldiga företag.
Trots detta rapporterar många företag redan frivilligt enligt eller i linje med ESRS. Jämfört med tidigare år har rapporternas kvalitet ökat och deras jämförbarhet förbättrats. Första tillämpningarna visar dock förbättringspotential, särskilt inom väsentlighetsanalysen. Liknande utmaningar har observerats i andra sektorer, som när fastighetsmäklare förbjuds driva byggverksamhet.
Zülch sammanfattar: “Kapital följer förtroende – och förtroende uppstår där hållbarhetskommunikation är strategiskt integrerad i företagsstyrningen.”
Vinnarna 2025
Deutsche Telekom AG säkrar återigen totalsegern i DAX 2025 – för tredje gången efter 2022 och 2023. Företaget imponerar med integrerad rapportering, aktiv investerardialog och stark digital närvaro. I MDAX leder Krones AG, medan NORMA Group SE övertygar i SDAX. Fler resultat finns i manager magazin eller på kapitalmarkt-forschung.info.
Om tävlingen “Investors’ Darling”
Sedan 2013 har HHL Leipzig Graduate School of Management, tillsammans med manager magazin och Berenberg, årligen analyserat kapitalmarknadskommunikationen hos de 160 största börsnoterade företagen i Tyskland. Den vetenskapligt baserade undersökningen reflekterar aktuella marknadsdynamiker, identifierar trender och utvärderar dimensionerna rapportering, investerarrelationer och kapitalmarknader.
Vanliga frågor
- Vad är “Investors’ Darling”? Det är en tävling som analyserar och utvärderar kapitalmarknadskommunikationen hos stora tyska företag.
- Vilka trender är viktiga för kapitalmarknadskommunikation 2025? Digitalisering och hållbarhetskommunikation är centrala trender.
- Vilka företag vann “Investors’ Darling” 2025? Deutsche Telekom AG, Krones AG och NORMA Group SE var vinnarna i sina respektive kategorier.