Waylogs framgångssaga: från doldis till fintech-stjärna
Kategori

Waylogs framgångssaga: Från doldis till fintech-stjärna
En snabbväxande fintech-uppstickare
Fintech-bolaget Waylog har på bara tre år lyckats öka sin omsättning från 1 miljon till hela 34 miljoner kronor. Detta imponerande resultat har uppnåtts utan att ta in riskkapital, vilket är ovanligt i en bransch där många företag förlitar sig på externa investeringar för att växa. “Vi är ett av kanske ett par bolag som visat att det faktiskt går att vara lönsam i en sån här tuff period”, säger Nils Ohlsén, medgrundare och vd för Waylog.
“Köp nu, betala senare” för e-handlare
Waylog erbjuder en “buy now, pay later”-lösning som riktar sig till e-handlare. Genom att betala leverantörsfakturor direkt åt sina kunder, ger Waylog dem möjlighet att sälja varorna innan de behöver betala tillbaka. Detta har visat sig vara en attraktiv lösning för företag som vill växa utan att binda upp kapital i lager.
Framgångsrik tillväxt trots utmaningar
Trots en utmanande ekonomisk miljö har Waylog lyckats öka sin omsättning med över 3000 procent sedan starten 2022. Den totala utlåningen har nått 1,5 miljarder kronor, vilket är anmärkningsvärt med tanke på det tuffa klimatet för långivare. “Många andra aktörer har haft ganska stora och tunga förluster under de här senaste åren”, säger Ohlsén.
Strategiskt val att avstå från VC-kapital
Waylog har medvetet valt att inte ta in riskkapital, trots att de fått erbjudanden från flera håll. “VC-pengar för oss hade inte varit en fördel. Om man trycker på vid fel tillfälle är det jättelätt att man tar för mycket risk och går på alldeles för många spår samtidigt”, förklarar Ohlsén. Istället har de fått stöd från e-handelsprofiler som Anton Johansson och Victor Emilson.
Framtidsplaner och expansion
Waylog har redan etablerat sig i Norden och Storbritannien och ser nu över möjligheterna att expandera till ytterligare marknader. “Vår är en ganska konkurrensutsatt business, så vi är lite avvaktande till att berätta för mycket om vad det är för marknad”, säger Ohlsén. Trots detta är bolaget öppet för att ta in kapital om det skulle behövas för att stödja expansionen.
Utmaningar och möjligheter
Den senaste tidens geopolitiska oro och makroekonomiska osäkerhet har påverkat många företag, men Waylog har lyckats navigera dessa utmaningar väl. “De flesta av våra kunder säljer till fler marknader och påverkas i begränsad utsträckning”, säger Seve-Jan van der Graaf, kreditchef på Waylog. Bolaget fortsätter att övervaka marknadsförändringar noggrant för att säkerställa att de kan anpassa sig efter behov.
Läs mer här