Framtiden för uppkopplade tjänster
Kategori

Loading...

Efter ett decennium av långsam utveckling är uppkopplade tjänster inom bilindustrin redo att ta fart. Enligt en ny studie från Roland Berger, i samarbete med Connected Vehicle Systems Alliance (COVESA) och Geotab, har teknologin nu nått en punkt där många tidigare hinder, såsom kostnader och användarvänlighet, har övervunnits. Bilproducenter och leverantörer ser nu uppkopplade tjänster som en kärnprodukt snarare än en eftertanke.
Studien, som bygger på insikter från 27 branschexperter, visar att antalet respondenter som såg bristen på uppkopplade fordon som ett primärt hinder har minskat från 84 procent 2015 till 0 procent 2025. Trots detta kvarstår utmaningar, särskilt när det gäller affärsmodeller och kundacceptans. Över 50 procent av de tillfrågade ser fortfarande kundernas betalningsvilja som ett hinder.
För att övervinna dessa hinder rekommenderar experter att kostnader för uppkopplade tjänster integreras i fordonspriserna och att differentierade modeller utvecklas för att möta specifika krav från både flottchefer och konsumenter. “Att uppnå dessa mål kommer att kräva radikala förändringar i branschen,” säger Konstantin Shirokinsky, partner på Roland Berger.
Medan kundacceptansen för uppkopplade tjänster har ökat, ser 54 procent av de tillfrågade det fortfarande som ett primärt hinder. Leverantörer är mer optimistiska än OEM:er om potentialen för uppkopplade tjänster som intäktsdrivare. “Intressant nog tror 50 procent av leverantörerna att uppkopplade tjänster kommer att driva mer än 10 procent av OEM-intäkterna inom 10 år,” säger Shirokinsky.
För att lyckas med lanseringen av uppkopplade tjänster måste bilproducenter och leverantörer anta en ny operativ modell som kombinerar nya värdeskapande modeller med mjukvaruutvecklingsprocesser och traditionell fordonsingenjörskonst. “Det finns all anledning att tro att en industri med över ett sekel av erfarenhet kommer att hitta en personlig koppling som varar långt efter att kunden har kört hem bilen,” avslutar Shirokinsky.