Loading...
Loading...
En ny rapport från Ica Banken har kastat ljus på en oroande trend bland unga vuxna i Sverige. Enligt undersökningen betalar över hälften av unga vuxna mellan 19 och 29 år som bor hemma inte för sig. Dessutom får nästan lika många ekonomiskt stöd från sina föräldrar. Detta väcker frågor om hur unga vuxna hanterar sin ekonomi och vilka konsekvenser detta kan få för deras framtida ekonomiska självständighet.
Det är inte bara studenter som får ekonomisk hjälp av sina föräldrar. Rapporten visar att även 29 procent av unga vuxna med heltidsanställning fortfarande tar emot ekonomiskt stöd. Magnus Hjelmér, vardagsekonom på Ica Banken, menar att det är rimligt att föräldrar hjälper sina barn under studietiden. Men han betonar att när den unga vuxna har ett heltidsjobb, bör de kunna stå på egna ben ekonomiskt. “Att betala sin egen mobilräkning och streaming borde till exempel vara en självklarhet”, säger han.
Hjelmér uttrycker oro över att unga vuxna som får för mycket ekonomiskt stöd från sina föräldrar kan bli oförberedda för vuxenlivet. “Kanske tror man att man hjälper sina barn, men jag ser en uppenbar risk att de snarare kommer ut i vuxenlivet oförberedda för att hantera en egen hushållsekonomi”, säger han. Detta kan leda till att unga vuxna inte utvecklar de nödvändiga färdigheterna för att hantera sin ekonomi på egen hand.
Rapporten belyser också skillnader i konsumtionsvanor mellan könen. Unga kvinnor uppger i större utsträckning att de påverkas av sociala medier i sina köpbeslut. 17 procent av unga kvinnor säger att de konsumerar mer på grund av reklam i sociala medier, jämfört med endast två procent av unga män. “Det gäller att vara medveten om att sociala kanaler till stor del är en säljplattform”, säger Hjelmér.
En annan undersökning, Circular Voice 2024 från Stena Recycling, visar att sociala medier inte bara inspirerar utan också påverkar unga vuxnas identitet. Var femte person mellan 18 och 30 år uppger att de köper hållbart enbart för att visa upp det på sociala medier. Samtidigt erkänner nästan var fjärde person i samma grupp att influencers får dem att konsumera i onödan.
Det är tydligt att unga vuxna står inför flera utmaningar när det kommer till ekonomisk självständighet och konsumtionsvanor. Föräldrar och samhället i stort behöver överväga hur de bäst kan stödja unga vuxna i att utveckla en sund ekonomisk självständighet.
Läs mer här