Tvättmaskinsdrama: Lillvors kamp för återbetalning
Kategori

Tvättmaskinsdrama: Lillvors kamp för återbetalning
En trasig tvättmaskin och en lång väntan
I höstas gick Lillvor Janssons tvättmaskin sönder, och tillverkaren Cylinda lovade att återbetala reparationskostnaderna. Trots otaliga samtal med kundtjänst har hon, sju månader senare, fortfarande inte fått sina pengar.
Ekonomisk press för pensionären
Lillvor, en 77-årig pensionär från Uddevalla, lever på en låg garantipension. Hon köpte tvättmaskinen från Elon, men när den gick sönder hänvisade butiken till Cylinda. De konstaterade att maskinen inte kunde repareras och lovade att stå för kostnaderna. Men återbetalningen på 1 739 kronor har ännu inte kommit.
En tuff kamp för rättvisa
Under tiden har Lillvor kämpat för att få tillbaka sina pengar. Hon har ringt Cylindas kundtjänst 14 gånger utan att få några klara svar. “Det har varit psykiskt påfrestande,” säger hon. “Jag har känt som att de försöker lura mig.”
Systemproblem hos Cylinda
Enligt Cylindas servicechef Mikael Rönnbro beror förseningen på ett byte av affärssystem, vilket gjort återbetalningar omöjliga. “Så de pengarna ska hon naturligtvis få tillbaka,” säger han. Efter TV4 Nyheternas kontakt med Cylinda har de betalat en annan del av felsökningen som kompensation.
En lärdom för andra
Lillvor hoppas att hennes historia kan hjälpa andra i liknande situationer. “Jag hoppas att det kan göra skillnad för andra som väntar på sina pengar,” säger hon.
FAQ
- Varför har Lillvor inte fått sina pengar? Förseningen beror på Cylindas byte av affärssystem.
- Hur mycket pengar väntar Lillvor på? Hon väntar på en återbetalning på 1 739 kronor.
- Vad har Cylinda gjort för att lösa problemet? De har betalat en annan del av felsökningen som kompensation och lovar att återbetalningen ska ske.