Tonnageskattens framtid: En nödvändig kursjustering
Kategori

Tonnageskattens framtid: En nödvändig kursjustering för svensk sjöfart
Regeringens förslag om att förbättra tonnageskattesystemet är ett välkommet steg mot att stärka den svenska sjöfartsnäringens konkurrenskraft och därmed Sveriges beredskapsförmåga. Förslaget, som innehåller flera efterlängtade förbättringar, kommer i ett kritiskt läge för industrin. Samtidigt krävs flera avgörande kompletteringar för att reformen ska få full effekt, konstaterar Svensk Sjöfart i sitt remissvar.
Viktiga förbättringar i tonnageskatten
En av de mest välkomna förändringarna är justeringarna som gör det möjligt att bedriva trafik i Sverige med svenska fartyg och samtidigt omfattas av svensk tonnageskatt. Inkluderingen av specialsjöfarten är också en viktig och efterlängtad reform. Dessutom införs vissa förenklingar vid uthyrning.
Behov av ytterligare åtgärder
Trots de positiva förändringarna saknas förslag som gör det möjligt för rederier att fritt disponera fartyg inom en och samma koncern, utan begränsningar i tid och omfattning. Liknande lösningar finns redan i flera andra EU-länder. “Regeringens förslag är bra men behöver kompletteras så att det blir möjligt för rederier att fritt disponera sina fartyg inom en och samma koncern. Görs inte detta får systemet en betydande nackdel och den tillväxt i sektorn som regeringen hoppas på kommer inte realiseras fullt ut,” säger Anders Hermansson, vd för Svensk Sjöfart.
Avgörande kompletteringar krävs
Svensk Sjöfart välkomnar att systemet nu öppnas upp för fartyg inom det snabbt växande specialfartygssegmentet. Men för att underlätta att flagga dessa fartyg i Sverige och anställa på svenska avtal är det även viktigt att regeringen tydliggör att de även kan omfattas av den så kallade nettomodellen.
Det finns också flera frågor kvar att utreda vad gäller regelförenklingsarbetet. Sverige, till skillnad från andra EU-länder, utnyttjar inte möjligheten att inkludera fartygsförvaltning (ship management) i tonnageskattesystemet. “Ett reviderat svenskt tonnageskattesystem behöver komma på plats så snart som möjligt, så att Sverige kan konkurrera på lika villkor som andra sjöfartsnationer. Då kan fler av de nya fartyg som rederierna beställer komma in i det svenska systemet,” säger Camilla Åberg Linder, näringspolitisk expert på Svensk Sjöfart.
FAQ
- Vad är tonnageskatt? Tonnageskatt är en skatt som baseras på ett fartygs nettotonnage istället för dess faktiska inkomster.
- Varför är tonnageskatten viktig för svensk sjöfart? Den bidrar till att stärka konkurrenskraften för svenska rederier och därmed Sveriges beredskapsförmåga.
- Vilka förbättringar föreslås i det nya systemet? Förslaget inkluderar möjligheten att bedriva trafik med svenska fartyg under svensk tonnageskatt och inkluderingen av specialsjöfarten.
- Vilka kompletteringar behövs? Det behövs förslag som tillåter rederier att fritt disponera fartyg inom en koncern och att inkludera fartygsförvaltning i systemet.