Teslas robotaxi-stämning: En bluff eller verklighet?
Kategori

Loading...

Elbilstillverkaren Tesla och dess VD Elon Musk står inför en grupptalan i Texas där de anklagas för att ha överdrivit säkerheten och dolt allvarliga brister i sina självkörande fordon. Aktieägare hävdar att företaget mellan 2023 och 2025 vilselett investerare genom att framställa robotaxi och bilarnas självkörande funktion som både säkrare och mer avancerad än vad de i praktiken är.
Stämningen, som lämnades in i en federal domstol i Texas, riktas mot Tesla, VD Elon Musk, nuvarande finanschef Vaibhav Taneja och före detta finanschefen Zachary Kirkhorn. I stämningsansökan står det att “Tesla överskattade effektiviteten hos sin autonoma körteknik, vilket innebar en betydande risk att fordonen – inklusive robotaxi – skulle köra farligt och/eller bryta mot trafiklagar.” Detta har lett till ökad myndighetsgranskning och överdrivna affärsutsikter för företaget.
Efter att Tesla i juni 2025 lanserade ett test av sina robotaxibilar i Austin, Texas, publicerades videor där bilarna sågs bryta mot trafikregler. Dessa videor visar bilar som kör i fel körfält, överskrider hastighetsgränser, bromsar plötsligt och misslyckas med att parkera. USA:s trafiksäkerhetsmyndighet NHTSA har inlett en granskning av händelserna.
Stämningen kopplas också till en uppmärksammad dom från 1 augusti i år. En federal jury i Florida utdömde totalt 329 miljoner dollar i skadestånd efter en dödlig krasch med en Tesla i “Autopilot”-läge. Advokaten Miguel Custodio kommenterade domen och menade att utslaget borde ses som en varningsklocka för hela branschen: “Om tekniken inte är fullständigt säker eller om marknadsföringen är vilseledande på något sätt, finns det allvarlig juridisk och ekonomisk risk.”
Främsta konkurrenten Waymo och Tesla har valt olika tekniska strategier för att kunna köra utan mänsklig förare. Waymo använder en kombination av LIDAR, radar och kameror samt detaljerade HD-kartor för att tolka omgivningen. Teslas teknik bygger på ett kamerabaserat system med AI-driven bildigenkänning, utan LIDAR och detaljerade kartor. För mer om Teslas tekniska strategi, läs om Teslas dolda styrka i självkörande bilar.