Swishs framtid ifrågasätts efter störningar
Kategori

Swishs framtid: Behöver vi fler alternativ?
Överbelastningsattacker skapar oro
Under våren har två av Sveriges mest använda digitala tjänster, mobilt bank-id och Swish, drabbats av flera allvarliga överbelastningsattacker. Dessa incidenter har väckt oro hos Riksbanken, som nu ifrågasätter bristen på alternativ till dessa tjänster. “Om det bara finns en stor aktör finns inte mycket valmöjligheter om den aktören av någon anledning får problem och ligger nere några timmar,” säger Elin Ritola, Riksbankens enhetschef för betalningsanalys och innovation.
Swishs dominans ifrågasätts
Enligt en sammanställning av SVT har Swish drabbats av över 180 incidenter det senaste året. Senast i torsdags låg tjänsten nere i knappt tre timmar. Med över 8,5 miljoner användare i Sverige har dessa störningar aktualiserat frågan om vi har lagt för mycket av vår digitala finansiella infrastruktur i händerna på ett fåtal aktörer. Swishs driftstörningar har blivit en central fråga i debatten om digitala betalningslösningar.
Riksbankens initiativ och branschens svar
Det är storbankerna som gemensamt äger Swish och Bank-id. I november öppnade Riksbanken sitt centrala betalningssystem för fler typer av snabbetalningar, men intresset för att lansera alternativ har hittills varit lågt. Svenska Bankföreningen menar dock att ökad konkurrens inte nödvändigtvis löser problemen. “Oavsett vem som driver en tjänst så kommer alla ha samma utmaning som exempelvis Bank-id när det gäller cyberangrepp,” skriver branschorganisationen i ett mejl till SVT.
Behovet av diversifiering
Den senaste tidens händelser har tydligt visat på behovet av diversifiering inom den digitala betalningsinfrastrukturen. Medan Swish och Bank-id har varit revolutionerande för hur vi hanterar betalningar och identifiering online, visar de återkommande störningarna att det finns en risk med att förlita sig på en enda aktör. För att säkerställa en stabil och säker digital ekonomi kan det vara nödvändigt att utveckla och främja fler alternativ.
Framtiden för digitala betalningar
Framtiden för digitala betalningar i Sverige kan komma att präglas av en ökad mångfald av tjänster. Detta skulle inte bara minska risken för störningar utan också främja innovation och konkurrens inom sektorn. Med Riksbankens öppning för fler snabbetalningar finns potentialen för nya aktörer att träda in på marknaden och erbjuda alternativa lösningar.
Läs mer här