Statlig konkurrens kan förändra Trafikverket – nytt bolag föreslås utmana

statlig konkurrens
Statlig konkurrens kan bli verklighet när nytt bolag föreslås utmana Trafikverket om väg- och järnvägsprojekt.. Foto: wal_172619 -Pixabay.com
Publicerad:
Uppdaterad:

Statlig konkurrens: nytt bolag kan utmana Trafikverket

En ny era kan vara på väg för svensk infrastruktur. Regeringens utredare föreslår nu att ett statligt bolag ska få möjlighet att konkurrera med Trafikverket om att bygga och underhålla vägar och järnvägar. Syftet är att pressa kostnader och snabba på projekt som länge dragits med förseningar och höga utgifter. För mer information om hur offentlig konkurrens kan påverka marknader, se Offentlig konkurrens.

Bakgrunden till förslaget

Förslaget, som överlämnades till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson (KD), har tagits fram av Claes Norgren – tidigare riksrevisor och chef för Finansinspektionen. Han har haft sex månader på sig att analysera hur ett nytt statligt bolag skulle kunna organiseras och finansieras. Tanken är att bolaget ska få ett fast anslag från statsbudgeten, medan Trafikverket fortsatt äger infrastrukturen. För mer detaljer om konkurrensbegränsande åtgärder, se Konkurrensbegränsande offentlig säljverksamhet.

Vilka projekt kan påverkas?

Bland de projekt som pekas ut som särskilt intressanta finns delar av E4:an i Norrland, tvärförbindelsen på Södertörn, Norrbotniabanan och det nya dubbelspåret mellan Hässleholm och Lund. Även OPS-lösningar (offentlig-privat samverkan) diskuteras för att locka in privat kapital i större projekt, något som redan prövats i Norge.

Olika röster om förändringen

Förslaget har mötts av blandade reaktioner. Miljöpartiets Daniel Helldén menar att det är fel väg att gå och föreslår istället att Trafikverket delas upp i två myndigheter – en för vägar och en för järnvägar. Han anser att regeringen “låst in utredaren i direktiven” och att det nya bolaget riskerar att bli “en koloss som ersätter en annan”. Branschorganisationen Byggföretagen är däremot positiva och ser möjligheter till ökad leveransförmåga i hela landet. För en djupare förståelse av hur konkurrens kan förbättras i både offentlig och privat verksamhet, se Förbättrad konkurrens i offentlig och privat verksamhet SOU 2025:22.

Vad händer nu?

Regeringen har ännu inte tagit ställning till förslaget. Infrastrukturministern konstaterar dock att “förutsättningen för att gå vid sidan om Trafikverket är att det ska gå snabbare än i dag och bli mer kostnadseffektivt än i dag”. Samtidigt pågår andra utredningar, bland annat Trafikverkets egen, om framtidens infrastrukturprojekt och finansieringsmodeller.

Faq om statlig konkurrens inom infrastruktur

Varför vill man skapa ett nytt statligt bolag?

Målet är att öka effektiviteten och pressa kostnaderna för stora väg- och järnvägsprojekt genom att skapa konkurrens och utmana invanda arbetssätt.

Vilka projekt kan påverkas av förändringen?

Exempelvis delar av E4:an, Norrbotniabanan, tvärförbindelsen på Södertörn och dubbelspåret Hässleholm-Lund nämns som möjliga projekt.

Vad är en OPS-lösning?

OPS står för offentlig-privat samverkan och innebär att privat kapital kan användas för att finansiera och driva infrastrukturprojekt.

Vad tycker branschen och politikerna?

Branschorganisationer är positiva till ökad konkurrens, medan vissa politiker vill se andra lösningar, som att dela upp Trafikverket.

När kan förändringen bli verklighet?

Regeringen har ännu inte tagit beslut, så det är oklart när – eller om – ett nytt statligt bolag kan bli verklighet.

Rekommenderat för dig