Sniph doftbolag trotsar marknadens utmaningar
Kategori

Loading...
Sniph, ett parfymföretag grundat av Tara Derakshan och Lisa Kjellqvist, har sedan starten 2016 haft en stabil omsättning på omkring 14 miljoner kronor årligen. Trots att försäljningen inte har ökat markant, är grundaren Tara Derakshan nöjd med företagets utveckling. “Vi har hållit kursen trots en utmanande marknad och tagit viktiga steg mot vår långsiktiga vision”, skriver hon till Breakit.
Sniph, som erbjuder en prenumerationstjänst för parfymer, har lyckats hålla sin nettoomsättning stabil sedan 2021. Under 2024 nådde omsättningen nästan 14,2 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på minus 3,9 miljoner kronor. Detta kan jämföras med 2023 då omsättningen var 14 miljoner kronor och rörelseresultatet minus 1,9 miljoner kronor.
Trots det negativa rörelseresultatet ser Tara Derakshan det som en del av företagets strategi att investera i produktutveckling och varumärkesbyggande. “Vi bygger något som håller över tid”, säger hon. Under 2024 lanserade Sniph varumärket NEH Perfumes, där parfym möter mindfulness, och tidigare, 2022, lanserades parfymhuset MALO.
Under det senaste året genomförde Sniph en riktad nyemission för att accelerera utvecklingen. Tara Derakshan valde att öka sitt ägande i bolaget, vilket hon menar signalerar hennes långsiktiga engagemang. “Kapitalet togs in för att accelerera utvecklingen, inte för att överleva. Vi bygger för framtiden – det kräver både mod och medel”, förklarar hon.
Sniph planerar att bli lönsamt under året och följer noggrant sin budget och vision. “Vi verkar i en värld som skiftar snabbt, geopolitik, klimat och konsumentbeteende påverkar. Men vår vision står fast, och vi navigerar med både hjärta och integritet”, säger Tara Derakshan.