Snabbare laddstationer med Ellevio och partners
Kategori

Snabbare laddstationer: Ellevio och partners banar väg för framtiden
Innovativ tekniklösning för laddinfrastruktur
Långa anslutningstider för laddstationer har länge varit en flaskhals för elektrifieringen av transporter. Men nu har Ellevio, Schneider Electric och Vattenfall InCharge lanserat en banbrytande tekniklösning – den första i sitt slag i Europa – som möjliggör snabbare driftsättning av fler laddstationer. Först ut att testa denna innovation var Farsta i Stockholm.
Transportsektorns miljöpåverkan
Transportsektorn står för över en tredjedel av Sveriges utsläpp av växthusgaser. Tillgången till laddning är avgörande för att fler ska kunna välja elfordon och därmed bidra till utsläppsminskningar. Utbyggnaden av laddstationer har dock bromsats av kapacitetsbrist i elnäten.
Automatisk nedstyrning: En smart lösning
Den nya lösningen bygger på automatisk nedstyrning, där elförbrukningen tillfälligt begränsas vid hög belastning. Genom att utnyttja data från elnätet kan kapaciteten användas effektivare utan att elbilsförarna märker någon större skillnad. De informeras om nedstyrning blir aktuell.
Framtida planer och spridning
Efter testet i Farsta planeras tekniken att användas på 40 laddgator i Stockholm och därefter spridas i resten av landet. “Det här är första steget mot en smartare elnätshantering som gynnar elektrifieringen av fordonsflottan. På sikt kan samma princip användas även för industrier, datacenter och solelsproducenter,” säger Anders Ekberg, chef för drift och underhåll på Ellevio.
Ökad tillgång till laddstationer
Den nya tekniken gör det möjligt att bygga fler laddstationer där behovet är som störst och snabbare ge elbilsförare tillgång till fler laddplatser. Detta är ett viktigt steg mot att uppnå elektrifierings- och utsläppsminskningsmål.
FAQ
Vad är syftet med den nya tekniklösningen?
Syftet är att möjliggöra snabbare driftsättning av fler laddstationer genom att hantera kapacitetsbrist i elnäten.
Vilka företag är involverade i projektet?
Ellevio, Schneider Electric och Vattenfall InCharge.
Var testades tekniken först?
Tekniken testades först i Farsta, Stockholm.
Hur påverkar detta elbilsförare?
Elbilsförare får snabbare tillgång till fler laddplatser utan att märka någon större skillnad vid hög belastning.