Samuel Wennbergs e-handelskurser: Framgång eller fälla?
Kategori

Samuel Wennbergs e-handelskurser: Framgång eller fälla?
Bakom kulisserna av X-Commerce
Samuel Wennberg, en ung entreprenör, har skapat rubriker med sitt företag X-Commerce, där han säljer onlinekurser om hur man bygger snabbväxande e-handelsbolag. Med hjälp av lyxiga bilder på sociala medier lockar han unga att investera tusentals kronor i hans kurser. Men bakom den glamorösa fasaden finns en annan berättelse, fylld av missnöjda kunder och konkurser.
Lockande marknadsföring
Wennberg använder sociala medier för att marknadsföra sina kurser, där han lovar ett liv i lyx och framgång. “Jag har aldrig påstått att någon ska bli rik genom att köpa min kurs”, säger han, men hans marknadsföring antyder något annat. Med över 42.000 följare på Tiktok och Instagram, och inlägg som når över en halv miljon visningar, har han byggt en stor följarskara.
Modellen bakom X-Commerce
Wennbergs “genialiska modell” för e-handel lovar snabb tillväxt utan stort startkapital. Modellen innebär att starta företag med minimalt kapital, ofta som enskild firma, och använda intäkterna för att köpa annonser och öka försäljningen. Men många kursdeltagare har upplevt problem med leveranser och likviditet, vilket lett till konkurser.
Richie Hunjans erfarenhet
Richie Hunjan, en av Wennbergs kursdeltagare, startade företaget Naturexperten med hjälp av X-Commerce-modellen. Trots en snabb omsättningsökning gick företaget i konkurs, med skulder över 1 miljon kronor. “Vi litade blint på honom och modellen”, säger Hunjan, som nu varnar andra för att gå samma väg.
Konkurser och kritik
Wennbergs tidigare företag, We Are Ecom, gick i konkurs, och hans nuvarande kursverksamhet har fått kritik för att leda till liknande öden för deltagarna. Konsumentverket har mottagit 173 anmälningar mot företag kopplade till Wennberg, främst för uteblivna leveranser.
En tystnadskultur
Flera tidigare kursdeltagare beskriver en tystnadskultur inom X-Commerce, där kritik inte tolereras. Richie Hunjan och andra har upplevt hot och juridiska påtryckningar när de försökt varna andra. “Vi var rent ut sagt hjärntvättade”, säger Hunjan.
Wennbergs svar
Samuel Wennberg avfärdar kritiken och menar att hans kurser är tydliga med att e-handel är tufft och kräver hårt arbete. Han betonar att han inte ger några garantier för framgång. “Jag visar bilar, klockor, livsstil – för att inspirera”, skriver han.
Framtiden för X-Commerce
Trots kritiken fortsätter Wennbergs kurser att sälja, och hans bolag WLE AB rapporterade en vinst på 4 miljoner kronor under 2024. Men frågan kvarstår: Är X-Commerce en väg till framgång eller en fälla för unga entreprenörer?
Läs mer här