Peter Andersson leder Coca-Colas försäljning
Kategori

På vår redaktion brinner vi för att göra ekonomi begripligt och intressant. Vi är ett engagerat team av skribenter och experter som följer ekonomins svängningar, skattereglernas förändringar och företagandets utmaningar – med över 5 år av att skriva ekonomiartiklar. Vi…
Peter Andersson leder Coca-Colas försäljning i Sverige
Nyckelrekrytering för dagligvaruhandeln
Coca-Cola Europacific Partners Sverige har nyligen utsett Peter Andersson till ny försäljningsdirektör för dagligvaruhandeln. Med en gedigen bakgrund inom snabbrörliga konsumentvaror och ledande positioner hos både internationella och nationella varumärken, förväntas Peter Andersson bidra med värdefull erfarenhet och expertis.
Framgångsrik karriär inom försäljning
Peter Andersson kommer närmast från rollen som vd för Bruce Studios, där han framgångsrikt ledde företaget genom en tillväxtresa och etablerade ett marknadsledarskap. Tidigare har han även varit Sales & Retail Director på Dyson och haft flera ledande roller inom Procter & Gamble, där han ansvarade för varumärken som Pampers och samarbeten med Coop.
Strategisk tillväxt och innovation
“Det finns en stor potential för fortsatt kategoritillväxt, särskilt i takt med att konsumenternas behov och beteenden förändras,” säger Sofie Eliasson Morsink, vd för Coca-Cola Europacific Partners Sverige. Med Peters starka kommersiella bakgrund och erfarenhet från både entreprenörsdrivna bolag och globala koncerner, är han en viktig nyckelspelare för att utveckla företagets erbjudande till svenska kunder och konsumenter.
En del av ledningsgruppen
Peter Andersson kommer även att ingå i den svenska ledningsgruppen för Coca-Cola Europacific Partners. Hans bakgrund som civilingenjör i teknisk fysik med industriell ekonomi från Lunds universitet ger honom en solid grund för att driva innovation och tillväxt.
Framtidsvisioner för Coca-Cola
“Jag ser verkligen fram emot att arbeta tillsammans med mina nya kollegor på Coca-Cola Europacific Partners. Vår breda portfölj av ikoniska varumärken, i kombination med ett nära och insiktsdrivet samarbete med våra kunder, ger oss bäst förutsättningar att växa kategorin och vinna tillsammans,” säger Peter Andersson.
FAQ
- Vem är Peter Andersson? Peter Andersson är den nya försäljningsdirektören för dagligvaruhandeln på Coca-Cola Europacific Partners Sverige.
- Vilken erfarenhet har Peter Andersson? Han har tidigare varit vd för Bruce Studios och haft ledande roller på Dyson och Procter & Gamble.
- Vad är hans utbildningsbakgrund? Peter Andersson är civilingenjör i teknisk fysik med industriell ekonomi från Lunds universitet.
- Vilken roll kommer han att ha på Coca-Cola? Förutom att vara försäljningsdirektör kommer han att ingå i den svenska ledningsgruppen.