Parking Time utmanar parkeringsjättarna
Kategori

Loading...
Matilda Öhman, grundare av Parking Time Sweden, har tagit sig an utmaningen att digitalisera den traditionella parkeringsskivan. Hennes resa började med en frustrerande parkeringsbot som inspirerade henne att skapa en lösning som skulle förenkla livet för bilister. “Det här måste digitaliseras,” tänkte hon, och därmed föddes idén till Parking Time.
År 2021 startade Matilda Öhman sin resa med Parking Time. Sedan dess har appen testats i flera kommuner och erbjuder nu en digital p-skiva. Under 2023 nådde företaget en nettoomsättning på 16.000 kronor och visade svarta siffror med ett resultat på 22.000 kronor. Men Matilda har större ambitioner för framtiden.
Parking Time har utvecklats till en omfattande parkeringslösning som snart kommer att inkludera betalning av parkeringsavgifter. “Som det ser ut nu tar vi en fast licensavgift av kommunerna,” förklarar Matilda. Den nya affärsmodellen kommer att göra appen mer skalbar och anpassningsbar efter kommunernas ersättningsmodeller.
Hittills har Matilda Öhman samlat in en halv miljon kronor för att utveckla appen, men nu planerar hon att ta in mer kapital under hösten i en pre-seed-runda. “Vi har redan traction och metoder som fungerar,” säger hon. Investeringen ska användas för att skala upp verksamheten, inte för att bevisa konceptet.
Tillsammans med teknikchefen Johan Bengtsson, som har erfarenhet från en av de största parkeringsapparna i landet, driver Matilda företaget framåt. Idag äger Matilda hälften av bolaget medan Johan äger 20 procent. Resterande del ägs av “family and friends”.
Parkeringsappar har blivit en källa till irritation för många bilister, särskilt efter att Stockholms stad överlät ansvaret till privata aktörer. Matilda ser detta som en möjlighet att positionera Parking Time som en pålitlig och transparent aktör. “Appen ska vara superenkel att använda och vi är tydliga med våra priser,” säger hon.
Med en ökning från tre till sju kundavtal på sex månader ser framtiden ljus ut för Parking Time. “Vi planerar för en väldigt fin ökning,” säger Matilda. Den riktiga försäljningen förväntas ta fart under hösten, och företaget siktar på att fortsätta visa svarta siffror.
Läs mer om hur parkeringsbranschen förändras och hur nya aktörer som Parking Time utmanar de etablerade jättarna.
Läs mer här