Northvolts drömmar i Skellefteå: grön omställning
Kategori

Loading...
Northvolts fabrik i Skellefteå, en gång hyllad som ett flaggskepp för den gröna omställningen, har nu stängt sina dörrar för gott. Denna stängning markerar slutet på vad som beskrivs som Sveriges största konkurs genom tiderna. “Man hade för stora drömmar och lovade för mycket”, säger Christoffer Norlund, en av de sista anställda som nu lämnar fabriken.
Northvolt annonserade sin konkurs i mars i år, och sedan dess har produktionen vid fabriken i Skellefteå gradvis minskat. Konkursförvaltaren Mikael Kubu har betonat vikten av att hålla igång tillverkningen för att underlätta för en eventuell köpare, men nu har Northvolt Ett stängt för gott.
Efter konkursen fortsatte Northvolt att producera batterier eftersom Scania, som enda kund, fortfarande köpte dem. Två månader senare slutade dock Scania att köpa batterier, vilket ledde till att produktionen trappades ner med sikte på att avslutas helt den sista juni.
Som mest hade Northvolt över 3000 anställda, men idag är endast 300 kvar. Christoffer Norlund, en av de anställda, uttrycker besvikelse över hur situationen hanterats. “Man har gått så länge i ovisshet om man får jobba kvar eller inte vilket inte gjort saken bättre”, säger han.
Trots konkursen är Skellefteås kommundirektör Kristina Sundin Jonsson optimistisk inför framtiden. Hon tror på fortsatt batteritillverkning i Skellefteå och ser platsen som en av de bästa i Europa för detta ändamål. “Det här är kanske den bästa anläggningen i hela Europa för batteriproduktion”, säger hon.
Skellefteå är en energirik industrikommun med god ekonomi, och även om batteriproduktionen inte fortsätter, finns det andra industrier som Boliden och Alimak som fortsätter att satsa. “Skellefteå är så mycket mer”, poängterar Kristina Sundin Jonsson.
Förra veckan lades ett bud på hela Northvolts verksamhet, inklusive fabriken i Skellefteå och utvecklingscentret i Västerås. Enligt konkursförvaltaren Mikael Kubu är det en utländsk intressent, och det är första gången ett bud lagts på hela verksamheten.
2017: Northvolt tillkännager planer på en stor fabrik i Skellefteå.
2018: Markberedning påbörjas för fabriksområdet.
2019: Byggnationen börjar, och investeringar på 1 miljard dollar säkras.
2021: Produktionspersonal gör sitt första skift i november.
2022: Fabriken invigs och produktionskapaciteten ökar.
2023: Northvolt redovisar miljardförluster och två arbetsplatsolyckor inträffar.
2024: Fortsatta motgångar med leverantörsproblem och ekonomiska brister.
2025: Northvolt ansöker om konkurs den 12:e mars.
Vad hände med Northvolts fabrik i Skellefteå?
Fabriken stängde efter att Northvolt ansökte om konkurs, vilket markerade slutet på Sveriges största konkurs genom tiderna.
Vad var orsaken till konkursen?
Northvolt hade ekonomiska utmaningar och förlorade sin enda kund, Scania, vilket ledde till nedtrappning och slutligen stängning.
Finns det framtidshopp för Skellefteå?
Ja, kommunen är optimistisk och tror på fortsatt batteritillverkning eller annan industriell utveckling i området.