Nordnet får betala 100 miljoner i sanktionsavgift
Kategori

Nordnet får betala 100 miljoner i sanktionsavgift
Bakgrund till sanktionsavgiften
Förvaltningsrätten har beslutat att fastställa Finansinspektionens beslut om att ge Nordnet Bank AB en sanktionsavgift på 100 miljoner kronor. Detta beslut grundar sig på en undersökning som inleddes efter att ett stort antal aktier blankades utan täckning, så kallad nakenblankning, av Nordnets kunder. Händelsen inträffade i samband med handelsturbulens kring prissättningen av aktier i Moment Group AB den 19 februari 2021.
Finansinspektionens undersökning
Undersökningen visade att Nordnet under perioden oktober 2018 till mars 2021 inte uppfyllde de krav som ställs på en tredje part enligt blankningsregelverket. Banken brast även i sina interna riktlinjer och rutiner samt i sin riskhantering och riskbedömning. Enligt Finansinspektionen hade Nordnet även brutit mot sin omsorgsplikt gentemot sina kunder.
Överklagande till Förvaltningsrätten
Nordnet överklagade Finansinspektionens beslut till Förvaltningsrätten. Banken argumenterade bland annat för att det behövdes ett klargörande om det är förenligt med legalitetsprincipen att använda blankningsförordningen som grund för ett ingripande mot tredje part, trots att förordningen inte uttryckligen ålägger tredje part några skyldigheter.
Förvaltningsrättens beslut
Förvaltningsrätten ansåg att Nordnets tjänst för intradagsblankning inte uppfyllde regelverkens krav. Domstolen konstaterade att Nordnet hade brister i sina interna riktlinjer och rutiner, sin riskhantering och riskbedömning samt i omsorgen om sina kunder. Banken hade erbjudit vissa aktiva och kapitalstarka kunder en tjänst för intradagsblankning utan att kontrollera att det fanns tillräckligt med aktier tillgängliga, vilket ledde till en risk för nakenblankning.
Fortsatta brister trots upptäckter
Domstolen noterade att Nordnet redan 2018 hade uppmärksammat brister i sina rutiner men fortsatte trots detta att erbjuda tjänsten. Banken planerade att utveckla ett nytt it-stöd för kvantitativ kontroll för att säkerställa att det önskade antalet blankade aktier rymdes inom det antal aktier som identifierats som tillgängliga. Detta tekniska stöd implementerades dock aldrig.
Domstolens slutsats
Chefsrådmannen Peter Lif kommenterade att Nordnets agerande innebar att banken brustit i omsorgen om sina egna kunder, vilket riskerade att kunderna själva begick överträdelser mot regelverken. Eftersom bristerna pågått under flera år ansåg domstolen att sanktionsavgiftens storlek var proportionerlig och väl avvägd. Överklagandet avslogs i sin helhet.
Läs mer här