New Wave omstrukturerar inköp från Kina
Kategori

New Wave omstrukturerar inköp: En strategi för framtiden
Handelstullar tvingar fram förändringar
New Wave Group, ett ledande företag inom sport-, present- och inredningsbranscherna, har nyligen genomfört en betydande omstrukturering av sina inköp för den amerikanska marknaden. Företaget har flyttat 20 procent av sina inköpsvolymer från Kina till andra länder som Kenya, Etiopien och Egypten. Detta beslut är en direkt respons på de handelstullar som införts och som påverkar företagets kostnader och lönsamhet.
Strategisk diversifiering av inköp
VD Torsten Jansson förklarar att flytten av inköp är en strategisk åtgärd för att minska beroendet av Kina och hantera de ekonomiska påfrestningar som tullarna medför. “Vi ser detta som en nödvändig förändring för att säkra vår framtida tillväxt och lönsamhet,” säger Jansson. Även Indien spelar en mindre roll i denna omställning, vilket visar på företagets ambition att diversifiera sina inköpskällor.
Synergier avgörande för Crafts framtid
Under en intervju diskuterade Jansson också möjligheten att särnotera varumärket Craft. Han menar att sådana planer inte är aktuella, eftersom Craft har starka synergier med de övriga varumärkena inom New Waves affärsområde Sport & Fritid. “Vi har så mycket synergier mellan de olika bolagen genom tillverkning, logistik, produktionsdelen och kundsidan, så det är inte aktuellt. Framför allt skulle lönsamheten bli lägre för det är där mycket av synergierna sitter,” förklarar Jansson.
Expansion till nya marknader
New Wave planerar att expandera sin verksamhet till Irland, en marknad som Jansson jämför med Norge i storlek. Han uttrycker förhoppningar om att nå en omsättning liknande den i Norge, där bolaget idag omsätter omkring en halv miljard kronor. “Irland representerar en spännande möjlighet för oss att växa och stärka vår närvaro i Europa,” säger Jansson.
Framtidsutsikter för New Wave
Med huvudkontor i Göteborg fortsätter New Wave Group att etablera och utveckla starka varumärken som Kosta Boda, Craft, Orrefors och Clique. Företagets främsta marknad är Norden, men med den senaste omstruktureringen och expansionsplanerna visar New Wave att de är redo att möta framtidens utmaningar och möjligheter.
Läs mer här