New Wave flyttar inköpsvolymer för att möta handelstullar
Kategori

New Wave flyttar inköpsvolymer för att möta handelstullar
Strategiska förändringar i inköpskedjan
Profilvarumärkesbolaget New Wave, under ledning av VD Torsten Jansson, har gjort betydande förändringar i sin inköpsstrategi för den amerikanska marknaden. På grund av de rådande handelstullarna har företaget flyttat upp till 20 procent av sina inköpsvolymer från Kina till andra länder. Dessa länder inkluderar Kenya, Etiopien och Egypten, med mindre volymer även från Indien.
Synergier inom koncernen
Torsten Jansson har också kommenterat möjligheten att särnotera varumärket Craft, men han anser att detta inte skulle vara fördelaktigt. “Vi har så mycket synergier mellan de olika bolagen genom tillverkning, logistik, produktionsdelen och kundsidan, så det är inte aktuellt. Framför allt skulle lönsamheten bli lägre för det är där mycket av synergierna sitter”, säger Jansson. Craft är en del av affärsområdet Sport & Fritid, där synergierna är avgörande för lönsamheten.
Expansion till nya marknader
New Wave planerar att expandera till den irländska marknaden, som Jansson jämför med den norska marknaden i storlek. “Omsätter vi en halv miljard kronor eller mer i dag i Norge så ska det gå att omsätta något liknande även på Irland”, säger han. Denna expansion är en del av företagets strategi att öka sin närvaro i Europa.
Framtidsutsikter
Med dessa strategiska förändringar och expansionsplaner ser New Wave ut att stärka sin position på den globala marknaden. Genom att diversifiera sina inköpskällor och utnyttja synergier inom koncernen, hoppas företaget kunna navigera de utmaningar som handelstullarna medför och samtidigt öka sin lönsamhet.
Läs mer här