Najells framgångssaga: ökad vinst trots utmaningar
Kategori

Najells framgångssaga: Ökad vinst trots utmaningar
Medan många babybolag kämpar i motvind på grund av sjunkande födelsetal i Sverige, fortsätter Lundabolaget Najell att växa. Enligt det senaste bokslutet ökade Najells omsättning med nästan 70 procent under förra året. Två nya butiker öppnas och teamet i Sverige expanderar kraftigt.
Stark tillväxt trots minskande födelsetal
Trots att Sverige upplever en minskning i födelsetal, med det lägsta snittantalet barn per kvinna någonsin, har Najell lyckats öka sin omsättning med 68 procent till 146,5 miljoner kronor under 2024. Rörelsevinsten steg från 11,3 miljoner kronor 2023 till 16,3 miljoner kronor 2024. “Vi gjorde ett jättestarkt år,” säger Niklas Najafi Kristensen, medgrundare och vd för Najell.
Expansion och nya möjligheter
Najell har inte bara ökat sin omsättning utan också expanderat internationellt med nya bolag i Norge, Danmark och USA. Den första butiken öppnade i Köpenhamn i juni, och en ny butik planeras att öppna i Oslo i augusti. Dessutom kommer tolv nya tjänster att tillsättas vid huvudkontoret i Lund.
Framtida mål och strategier
Najells nya finansiella mål för 2025 är att nå en omsättning på över 200 miljoner kronor, med en tillväxt på cirka 40 procent. Strategin fokuserar på att bygga en stark grund och undvika genvägar för att säkerställa långsiktig framgång. “Det handlar om att inte bara jaga hög omsättningstillväxt utan också tjäna pengar och skapa produkter som kunderna älskar,” säger Niklas Najafi Kristensen.
Utmaningar med “copy-paste”-konkurrenter
En av de största utmaningarna för Najell är att fortsätta utveckla unika produkter som skiljer sig från konkurrenterna. “Vår förmåga att fortsätta ligga i framkant med att ta fram nya grejer är essentiell,” säger Niklas Najafi Kristensen. Han betonar vikten av att differentiera sig från större konkurrenter som kan kopiera deras produkter.
FAQ
- Hur mycket ökade Najells omsättning under 2024?
Najells omsättning ökade med 68 procent till 146,5 miljoner kronor. - Vilka nya marknader har Najell expanderat till?
Najell har expanderat till Norge, Danmark och USA. - Vad är Najells finansiella mål för 2025?
Najell siktar på att nå en omsättning på över 200 miljoner kronor. - Vilka är de största utmaningarna för Najell framöver?
Den största utmaningen är att fortsätta utveckla unika produkter och differentiera sig från konkurrenter.