Modehandelns försäljningsboom i juni
Kategori

Loading...

Efter en svag försäljningsmånad i maj har modehandeln fått ett rejält uppsving i juni, tack vare sommarrean. Enligt ett pressmeddelande från Svensk Handel ökade försäljningen av kläder och skor med tvåsiffriga tal. Skohandeln såg en ökning på 12,4 procent medan klädförsäljningen steg med 10,1 procent, vilket markerar den största ökningen hittills i år.
Dammodet och lågprisvaror var de stora vinnarna under juni månad. “Efter ett tufft år får vi äntligen glädjande siffror från landets modehandlare. Klänningar, sandaler och shorts var några av månadens storsäljare”, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Den kraftiga försäljningsökningen drevs främst av sommarrean. En kall vår hade tidigare hämmat handeln, vilket gjorde maj till en svag månad försäljningsmässigt. “För handlarnas del hade det givetvis varit ännu bättre att få sälja varorna till fullpris. Readriven handel tär på lönsamheten”, tillägger Larsen. För mer information om hur vädret påverkar modehandeln, se denna artikel.
Trots den positiva utvecklingen i juni, står modehandeln inför utmaningar. Att förlita sig på reor kan påverka lönsamheten negativt, och det är viktigt för handlare att hitta en balans mellan att locka kunder och bibehålla vinstmarginaler. För en djupare insikt i hur AI-modeller kan revolutionera modeindustrin och potentiellt påverka framtida försäljningsstrategier, läs här.